• isabelles

God mat att bjuda på! Behöver tips!!

Sambon och jag ska bjuda hem mina föräldrar på middag på lördag och vi hade tänkt laga till något lite finare :) Helst trerätters. Men helt plötsligt står det bara still i huvudet och jag har inga idéer! 

Har ni några specialrätter ni brukar göra vid finare tillfällen!? Har ni några tips? Tar tacksamt emot dem! 

• Svar på tråden God mat att bjuda på! Behöver tips!!
  • Ramborg

Förrätt: Våfflor. Vars ett eller två hjärtan. En sked creme fraiche, en sked röd fiskrom, några räkor, finhackad rödlök, kanske en dillkvist. It's all in the presentation! Lägg upp med omsorg och bär ut de färdiga tallrikarna.

Risotto. Låter kanske inte så märkvärdigt men med riktig parmesan och kanske lite karljohansvamp är det otroligt gott. Recept finns på rispaketen. Arborio? Avorio? Den där särskilda sorten man har till risotto. Vi brukar servera rökt skinka och rökt kalkon från delikatessdisken till, tunna skivor som om du skulle haft den till smörgåspålägg, snyggt rullade på ett uppläggningsfat. Och en rejäl salladsskål för att det kan bli lite mastigt annars, man behöver något fräscht och krispigt.

Efterrätt - jag skulle gjort en rabarber-jordgubbspaj eftersom det är säsong. Och så vaniljsås eller glass till det.

42.
  • kossamu

Fylld fläskfilé:

Fyllning 1: persilja och hackad vitlök

Fyllning 2: färskost och soltorkad tomat.

Jag har gjort en variant på förrätten ovan. Fast jag hade en skiva rostat bröd istf våffla.

• kossamu
    kossamu skrev 2014-07-03 21:58:55 följande:

Fylld fläskfilé:

Fyllning 1: persilja och hackad vitlök

Fyllning 2: färskost och soltorkad tomat.

Jag har gjort en variant på förrätten ovan. Fast jag hade en skiva rostat bröd istf våffla.

Kanske skulle skriva klart? Räkor och lite strimlad lax samt romsås ;)
  • Mithi
    Ramborg skrev 2014-07-03 21:52:18 följande:

Förrätt: Våfflor. Vars ett eller två hjärtan. En sked creme fraiche, en sked röd fiskrom, några räkor, finhackad rödlök, kanske en dillkvist. It's all in the presentation! Lägg upp med omsorg och bär ut de färdiga tallrikarna.

Risotto. Låter kanske inte så märkvärdigt men med riktig parmesan och kanske lite karljohansvamp är det otroligt gott. Recept finns på rispaketen. Arborio? Avorio? Den där särskilda sorten man har till risotto. Vi brukar servera rökt skinka och rökt kalkon från delikatessdisken till, tunna skivor som om du skulle haft den till smörgåspålägg, snyggt rullade på ett uppläggningsfat. Och en rejäl salladsskål för att det kan bli lite mastigt annars, man behöver något fräscht och krispigt.

Efterrätt - jag skulle gjort en rabarber-jordgubbspaj eftersom det är säsong. Och så vaniljsås eller glass till det.

Skrattar högt för mig själv och tänker på solsidan. Klockrent!
  • Ramborg
    Mithi skrev 2014-07-16 16:07:35 följande:

Skrattar högt för mig själv och tänker på solsidan. Klockrent!

JA! Eller hur! Vi flinade när vi såg det där avsnittet, eftersom vi gillar risotto och ofta bjuder på det. Men vi har aldrig gjort med rödvin faktiskt även om det vore kul bara för att. Tror det skulle ge en märklig och mindre aptitlig färg.
    42.
Svar på tråden God mat att bjuda på! Behöver tips!!