• drömmenomettbarn

Syskon och föräldrapeng

Hej!

Har en son på 20 månader, och planerar syskon. Kommer inte hinna bli gravid innan han är 1 år och 9 månader (pga IVF) och undrar hur jag gör för att maximera min föräldrapeng med ev. barn nr 2.
    Jag har en heltidstjänst, men arbetar nu 80% sedan sonen var 1 år, och tar inte ut några dagar från FK för att fylla ut.

Är det så att jag måste gå upp till 100% inför nästa barn då? Hur långt innan?
    Eller kan man gå upp till 100%  direkt när man vet att man är gravid, och sedan gå ner i tid och fylla ut med dagar från FK?

/undrande...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-03 15:50
    Rättelse: jag började jobba när sonen var 1 år, jobbade då 100% i 6 månader, men jobbar nu 80 % sedan 2 månader tillbaka..

• Svar på tråden Syskon och föräldrapeng
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja för att föräldrapenningen med nästa barn ska kunna beräknas utifrån en 100 % inkomst behöver man ha jobbat heltid minst 6 månader i följd.

Är det sen kortare tid än 6 månader kvar till beräknad förlossning kan man gå ner i arbetstid eller sluta arbeta helt utan att man behöver fylla upp med föräldrapenning. Är det längre tid än 6 månader kvar behöver man fylla upp med föräldrapenning motsvarande det man arbetar mindre.

Vid ytterligare funderingar eller följdfrågor kring detta hänvisar jag istället till vårt kundcenter på tfn 0771-524 524.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Syskon och föräldrapeng