Förlossningsrädsla
Hej!
Känner bara att jag behöver skriva av mig och se om någon annan känner som jag. Har nyligen gått in i vecka 37 och förlossningen börjar ju närma sig. Man börjar känna sig tung och otymplig och jag har typ ont överallt. Allt detta gör att jag verkligen längtar efter förlossningen. Dock är jag rädd inför förlossningen. Har länge försökt att komma fram till varför jag egentligen är rädd inför förlossningen. Det är ju värdigt säkert i Sverige att föda barn och det föds många barn dagligen.
Jag har äntligen kunnat sätta fingret på var min rädsla sitter. Jag är rädd för komplikationer som kan uppstå i samband med förlossningen, Är rädd för att spricka mycket och aldrig bli normal därnere igen. Men framförallt är jag rädd för att det ska tillkomma komplikationer som gör att jag eller bebisen avlider.
Min BM informerar om hur säker förlossning är i Sverige, men det hjälper inte.
Min sambo stöttar mig mycket och vet att jag är rädd inför förlossningen. Han säger att allt kommer gå bra och visar även han statistik på att det är ovanligt att man avlider men jag kan ändå inte släppa min rädsla.
Är det någon som känner samma eller har något tips på hur jag ska göra för att lätta på denna känslan.