• Blomma

Förlossningsrädsla

Hej!
    Känner bara att jag behöver skriva av mig och se om någon annan känner som jag. Har nyligen gått in i vecka 37 och förlossningen börjar ju närma sig. Man börjar känna sig tung och otymplig och jag har typ ont överallt. Allt detta gör att jag verkligen längtar efter förlossningen. Dock är jag rädd inför förlossningen. Har länge försökt att komma fram till varför jag egentligen är rädd inför förlossningen. Det är ju värdigt säkert i Sverige att föda barn och det föds många barn dagligen. 

Jag har äntligen kunnat sätta fingret på var min rädsla sitter. Jag är rädd för komplikationer som kan uppstå i samband med förlossningen, Är rädd för att spricka mycket och aldrig bli normal därnere igen. Men framförallt är jag rädd för att det ska tillkomma komplikationer som gör att jag eller bebisen avlider. 

Min BM informerar om hur säker förlossning är i Sverige, men det hjälper inte.

Min sambo stöttar mig mycket och vet att jag är rädd inför förlossningen. Han säger att allt kommer gå bra och visar även han statistik på att det är ovanligt att man avlider men jag kan ändå inte släppa min rädsla. 

Är det någon som känner samma eller har något tips på hur jag ska göra för att lätta på denna känslan.

• Svar på tråden Förlossningsrädsla
  • Hoppfull84

jag kände likadant inför mig första förlossning, jag fick remiss till auroramottagningen på BB, och fick där prata med en supertrygg barnmorska som jobbade på förlossningen och som aurora coach för kvinnor med förlossningsrädlsa.

hon svarade på alla mina frågor och gick igenom risker och var ärlig och bemötte mina rädlor istället för att vifta bort dom som löjliga. tillsammans skrev vi ett förlossningsbrev och gjorde en plan för hur jag skulle hantera min rädla på själva dagen och det gjorde att mcyket av min rädsla stillades.

kolla om ditt landsting har aurora barnmorskor som kan stötta, det var jättebra!men iaf hos oss fick man inte komma dit förrän efter v 30

• Blomma

Hej!

Tack så jätte mycket för att du delat med dig. Jag har skrivit ett förlossningsbrev iallafall och skrivit upp mina känslor. Ska kolla upp det med auroramottagning. Känns bara som jag är så sent ute med allt men har liksom inte velat prata med någon innan för känns så töntigt. Känns som en normal sak som alla tjejer ska klara och jag har alltid sett mig som stark och att jag nu sitter och gråter över en sak som tjejer klarat i urminnes tider känns så fjantigt :(. 

• Life

Hej TS, jag tror alla som ska föda mer eller mindre oroar sig för förlossningen vilket inte är så konstigt! Dessutom matas vi med info om hur dåligt det kan gå, väldigt sällan man får höra om allt bra. Jag läste en bok som var riktigt trevlig, "Att föda utan rädsla" och jag läste en bok om profylax sam såg på en cd med övningar. Dessa hjälpte mig både innan förlossningen samt under. En sak ska du komma ihåg, din kropp är starkare och tåligare än man tror. Lita på dig själv! Jag var grymt imponerad av vad min kropp fixade på egen hand.

Sen får ju inte majoriteten bestående men, fokusera inte på det dåliga utan det som är bra.

• Blomma

Hej! Tack för dem orden. Försöker intala mig själv det men det är inte helt lätt. Jag sitter själv hemma och läser boken "föda utan rädsla" just nu så får hoppas jag känner det lite bättre efter den boken :). 

Svar på tråden Förlossningsrädsla