Att låta mina innekatter få gå ut?
Hej allihop! Jag är ny på familjeliv :)
Skulle verkligen behöva lite hjälp från er som har erfarenhet av utekatter.
Jag har 2 innekatter just nu.
Aramis: 1 år, ragdoll långhår.
Milton: 2 år, vit huskatt (stendöv).
Båda är fullt friska och krya! Har alltid haft dom som innekatter tidigare men har nu börjat fundera lite på att kunna göra dom till inne OCH utekatter.
fördelarna skulle vara att de får ett mycket mer aktivt liv, bli av med fettet som lagt sig runt magen (i å med att dom bara äter å sover inomhus). De har rymt några gånger tidigare och visar tydliga tecken på att dom vill vara ute. Har dom ute i både koppel och löplina just nu.
Båda är kastrerade, vaccinerade, ID-märkta i öronen, vana att vistas utomhus, snälla mot andra katter, de har även halsband som jag lätt kan skriva namn och nummer på.
Nackdelarna är att ca 200 m ifrån vårt hus går en ganska trafikerad landsväg, men har läst att kastrerade hankatter ofta inte går så långt ifrån hemmet. Den ena katten är döv, men riktigt duktig på att känna av vibrationer i golv å mark. Den andra katten kostade 6500 kr och är renrasig.
självklart vill jag som alla andra kattägare göra det som är bäst för mina katter, och jag vet att dom skulle få ett tusen gånger bättre liv om dom får springa ut å in som dom vill. Men jag är också orolig för den trafikerade vägen och att nån ska kattnappa renrasen för att sälja honom vidare (sånt har ju hänt för vissa). Dock går en snäll katt i området som verkar klara sig jättebra därute. Vi har mest åkrar och kohagar runtom tomten och på grusvägen kör bilarna rätt sakta. Tänkte inte göra mina innekatter till heltidsutekatter utan tänkte att de skulle få gå ut å in som dom vill.
Vad tror ni om detta? Tror ni det skulle funka eller är det jättedumt att låta en döv å en renrasig katt springa ute på egen hand? Utom bilvägen så är det som sagt mest åkrar och ängar runt och tror inte dom skulle sticka långt bort.
jättetacksam för svar och tips! :)
/mvh alexandraF