Vem ska betala?
Har ett barn på 5 år som i dagsläget träffar sin pappa varannan helg, varannan storhelg och sammanlagt fyra veckor under sommaren.
Pappan vill att jag ska skicka med kläder för hela perioden och han vill gärna att det ska finnas kläder och leksaker hemifrån som ska stanna kvar där. Även cykel och sådant ska jag skicka med. Men ofta fattas saker när barnet kommer hem och vi bor ca 10 mil ifrån varandra.
Pappan betalar grundbeloppet i underhållsstöd, om det har betydelse.
Har jag ingen rätt att säga att pappan får tvätta barnets kläder någon gång under semestern? Blir ju väldigt mycket och dyrt eftersom han dels vill behålla kläder hos sig men också om jag behöver skicka med dubbel uppsättning sommarkläder vs mer varma kläder. Man vet ju aldrig hur vädret är under denna period.
Pappan kräver att jag ska komma och hämta barnet där han bor efter avslutat umgänge. Jag blir tvungen att åka kommunalt och han bor mer lantligt till så bussarna skulle inte passa in alls då jag skulle åka eftersom det inte ens går någon kommunaltrafik dit den dagen jag ska hämta. Dessutom skulle det kosta mig 800kr att åka dit tur och retur för att hämta barnet och då släpa på all packning.
Vet inte varför pappan vägrar lämna men jag gissar att det beror på snålhet och för att bråka med mig.
Kan han kräva att jag hämtar??
Måste jag betala för kläder och saker han vill ha hos sig?