• Anonym (Flundran)

Vem ska betala?

Har ett barn på 5 år som i dagsläget träffar sin pappa varannan helg, varannan storhelg och sammanlagt fyra veckor under sommaren.

Pappan vill att jag ska skicka med kläder för hela perioden och han vill gärna att det ska finnas kläder och leksaker hemifrån som ska stanna kvar där. Även cykel och sådant ska jag skicka med. Men ofta fattas saker när barnet kommer hem och vi bor ca 10 mil ifrån varandra.

Pappan betalar grundbeloppet i underhållsstöd, om det har betydelse.

Har jag ingen rätt att säga att pappan får tvätta barnets kläder någon gång under semestern? Blir ju väldigt mycket och dyrt eftersom han dels vill behålla kläder hos sig men också om jag behöver skicka med dubbel uppsättning sommarkläder vs mer varma kläder. Man vet ju aldrig hur vädret är under denna period.

Pappan kräver att jag ska komma och hämta barnet där han bor efter avslutat umgänge. Jag blir tvungen att åka kommunalt och han bor mer lantligt till så bussarna skulle inte passa in alls då jag skulle åka eftersom det inte ens går någon kommunaltrafik dit den dagen jag ska hämta. Dessutom skulle det kosta mig 800kr att åka dit tur och retur för att hämta barnet och då släpa på all packning.

Vet inte varför pappan vägrar lämna men jag gissar att det beror på snålhet och för att bråka med mig.

Kan han kräva att jag hämtar??
    Måste jag betala för kläder och saker han vill ha hos sig?

• Svar på tråden Vem ska betala?
  • Anonym (Ensam mamma)

Ta kontakt med familjerätten, då får du svart på vitt vilka regler som gäller!

• Långbenopluto

Jag tycker du ska skicka med kläder eftersom han inte har något barnbidrag eller annan inkomst för sonen. Dessutom tycker jag en av er ska hämta och den andre ska lämna så blir det mest rättvist.

Bäst är väl att du hämtar så du ser till att få med alla kläder och annat som sonen tagit med dit.

• Anonym (Armin)
    Anonym (Ensam mamma) skrev 2014-07-02 19:51:17 följande:
    Ta kontakt med familjerätten, då får du svart på vitt vilka regler som gäller!

Låter som rätt väg att gå. Det är rimligt att du skickar med kläder och leksaker som ska tillbaka sedan. Cykel och övriga saker som köps in på pappans initiativ ska han bekosta. Tvätta måste han givetvis när kläderna blir smutsiga. Hämtning och lämning måste han medverka i.
  • Tow2Mater

"Huvudregeln är att det är umgängesföräldern som svarar för kostnader för resor m.m. i samband med umgänget. Om avståndet mellan föräldrarna är betydande kan boföräldern tvingas hjälpa till. Denna hjälp skall ske utifrån boförälderns ekonomiska möjligheter. Med ett betydande avstånd avses normalt att avståndet är minst 10 mil."
    www.centrumadvokaterna.se/

• Anonym (Flundran)

Har hänvisat till lagen men han blir vansinnig på mig. Säger att det är så jävla dålig stil av mig. Han säger att jag är egoistisk och aldrig kan ställa upp och hjälpa till.

Nu blir jag trakasserad i form av sms. Som alltid när man inte gör som han vill.

Familjerätten vill jag inte gå till eftersom samtalen där inte leder någon vart. Han ljuger och svärtar ner mig. Han har även brusat upp och agerat hotfullt där och ju mindre jag vill gå dit, desto mer vill han tvinga mig att gå dit.

Vidare undrar jag hur mycket jag måste skicka med i fickpengar till barnet? Vi börjar med en veckas umgänge. Vad ska pengarna räcka till egentligen? Entré och åkbiljetter till ex Gröna Lund, glass, mat ute?

• Grappa

Du behöver inte skicka med en krona. Umgängesföräldern står för kostnader som uppstår under umgänge.

• Anonym (Flundran)
    Grappa skrev 2014-07-06 14:03:34 följande:

Du behöver inte skicka med en krona. Umgängesföräldern står för kostnader som uppstår under umgänge.

Han kräver att jag ska skicka med fickpengar. Så jag undrar om du vet var man kan hitta det skriftligt så jag kan meddela honom det.
  • Grappa
    Anonym (Flundran) skrev 2014-07-06 15:07:14 följande:
    Han kräver att jag ska skicka med fickpengar. Så jag undrar om du vet var man kan hitta det skriftligt så jag kan meddela honom det.
    Så funkar det inte. Allt man inte måste göra finns inte skriftligt. Däremot så finns allt man måste göra skriftligt. Så be honom istället visa var den skyldigheten finns angiven. Det kan han inte. Problemet löst.  Solig
  • asta66
    Grappa skrev 2014-07-06 15:34:48 följande:
    Så funkar det inte. Allt man inte måste göra finns inte skriftligt. Däremot så finns allt man måste göra skriftligt. Så be honom istället visa var den skyldigheten finns angiven. Det kan han inte. Problemet löst.  Solig
    Håller med. Ts han kör hårt och fult. Då funkar det inte att vara snäll. Och dokumentera allt tjafs inkl sms. Och ta upp det på möterna. Du lär vinna till slut eller så växer han upp.
  • Anonym (Flundran)

Han bryr sig bara om lagar och regler om de gynnar honom själv. Så han kommer förstås att bråka om fickpengar med.

Tror inte han kommer "växa upp". Han har hållit på ända sedan jag blev gravid. Barnet planerade vi tillsammans men det var inte så kul när det väl kom till kritan. Sedan dess har han använt barnet emot mig.

Svar på tråden Vem ska betala?