• Anonym (vbnjm,l.)

Vad gäller ang att säga upp hyresgäst?

Ja vad gäller vid uppsägning av hyresgäst?

Vi funderar på att buda på ett hus, läget är perfekt, priset är rätt och skicket lagom slitet.

Men, det är idag två lgh, en på över plan och en på nedre. Vi vill inte ha hyresgäst och dessutom behöver vi alla sovrum själva.
    Får vi vid ev köp säga upp hyresgästen med anledning av att vi själva ska använda båda lgh?

• Svar på tråden Vad gäller ang att säga upp hyresgäst?
  • Anonym (m)

Reglerna för uppsägning står i det kontrakt hyresgästerna har. 

• Anonym (vbnjm,l.)
    Anonym (m) skrev 2014-07-02 18:23:59 följande:

Reglerna för uppsägning står i det kontrakt hyresgästerna har. 

Jo, det fattar jag med, men det kontraktet kommer inte jag åt. Tre månaders uppsägningstid har de iaf, det vet jag med säkerhet. Däremot så vet jag att de som idag äger huset hade planerat att bo kvar 'resten av livet' men nu ska de skiljas och huset säljas och jag tvivlar på att de skrivit in i kontraktet att vid ev försäljning så upphör kontraktet.

Jag har för mig nämligen att man INTE får säga upp en hyresgäst på detta vis och hoppades att någon här hade vetskap om saken eller om var man kan hitta lgar kring detta.
  • EnGladPingvin

Jag skulle kolla med en jurist först, men mitt ex var i en liknande situation. Han ägde ett hus med två lägenheter. I vanliga fall gäller besittningsrätt om man bott en viss tid i en lägenhet (och sköter sina åtaganden), men som jag minns det kunde han säga upp den familj som bodde i den andra lägenheten med motivering att vi skulle bygga om huset till en bostad. Han hade däremot inte kunnat hyra ut till någon annan. Det kan dock dra ut på tiden om personen sätter sig emot uppsägningen.

• Anonym (Z)

Googla besittningsrätt så tror jag du hittar svaret.

Jag är rätt säker på att om den som köper själv tänker bo där så är det skäl att säga upp hyresgästen. Så var det när jag hyrde en villa som såldes iaf. Kanske är skillnad om det här är ett hyreshus, vet inte.

• Anonym (vbnjm,l.)
    EnGladPingvin skrev 2014-07-02 18:30:05 följande:

Jag skulle kolla med en jurist först, men mitt ex var i en liknande situation. Han ägde ett hus med två lägenheter. I vanliga fall gäller besittningsrätt om man bott en viss tid i en lägenhet (och sköter sina åtaganden), men som jag minns det kunde han säga upp den familj som bodde i den andra lägenheten med motivering att vi skulle bygga om huset till en bostad. Han hade däremot inte kunnat hyra ut till någon annan. Det kan dock dra ut på tiden om personen sätter sig emot uppsägningen.

Ok tack, vi får ta kontakt med en jurist i morgon då. Får man inte säga upp hyresgästen så är huset extremt svårsålt skulle jag tro.
  • Grappa

Återkom gärna med besked, jag tror som du att du inte kan säga upp hyresgästen.

• Anonym (vbnjm,l.)
    Anonym (Z) skrev 2014-07-02 18:33:45 följande:

Googla besittningsrätt så tror jag du hittar svaret.

Jag är rätt säker på att om den som köper själv tänker bo där så är det skäl att säga upp hyresgästen. Så var det när jag hyrde en villa som såldes iaf. Kanske är skillnad om det här är ett hyreshus, vet inte.

Det är en villa men med två lgh i.
    Grappa skrev 2014-07-02 18:46:32 följande:

Återkom gärna med besked, jag tror som du att du inte kan säga upp hyresgästen.

Ja det ska jag göra. Vore himla trist om det är så.

• Anonym (vbnjm,l.)

Hm, verkar som om man faktiskt kan säga upp iaf enl sista punkten i detta:

Undantag från besittningsskyddet

En person som hyr en bostad kan sägas upp enligt gällande regler om:

huset ska rivas

huset ska genomgå omfattande renovering

lägenheten inte ska användas som bostad framöver

bostaden finns i ett en- eller tvåfamiljs bostadshus och som är privat ägt och ägaren har ett sådant behov av fastigheten att hyresgästen skäligen bör flytta.
Svar på tråden Vad gäller ang att säga upp hyresgäst?