• mammalovis

Vad är okej/rättvist när bonusbarnet är hos boendeföräldern?

Nu har jag läst två trådar där bonusfamiljer prioriterar barnen olika och hört ramaskrin om hur elaka den ena familjen är. Jag har inte läst alla inlägg, men börjat grunna på VAD som är RÄTTVISA för barn med olika boendeförhållanden i samma familj?

Vi har två barn på heltid (varav det ena mitt, ett gemensamt) och en bonusdotter varannan helg plus 4 veckor på sommaren om inte bonuspappan tagit samma veckor så vi får 2, varav en då alla i familjen är lediga. Jag jobbar den andra veckan, då de åker till farmoderns sommarhus.

Är det rättvist bara för att alla barn alltid åker med på allt eller finns det en rättvisa i att alla barnen får ungefär lika mycket semesteraktiviteter oavsett var de bor? Ser man till hur många resonerar, så är det mest rättvist att bonusbarnen åker på t ex dubbla utlandsresor medan barnet med båda föräldrar får en eller ingen för att ALLA barn MÅSTE med och då har man inte råd.

Nu åker vi inte utomlands, men vi har få möjligheter att göra även endagsresor, då jag arbetar oregelbundet och biomamman tog bort 2 veckor bara för bonuspappans tog sen semester. Biomamman är föräldraledig ytterligare ett år.

Har vi då rätt att göra något då jag har 2 sammanhängande dagar vid 3 tillfällen, men inte har bonusdottern? Eller måste vi fråga bonusen först om hon vill följa med för att få göra något som kanske passar yngre barn bättre och då få en irriterad biomamma på oss för vi väljer fel dagar, enligt henne? Barnen är 1, 3,5 och 9,5 år.

Självklart ska bonusen inkluderas och görs så på allt större, men är det rättvist att bonusdottern får dubbelt så mycket semesteraktiviteter bara för att hon har dubbla boenden?

Det är ju en sak om föräldrarna har 4 semesterveckor var och bonusbarnet får allt överallt, men ska vi avstå endagsutflykter som kanske passar yngre barn bättre bara för att hon inte är här? Eller var går gränsen för rättvisa/orättvisa?

Självklart tar jag med mina barn på sagostund och utomhusteater för yngre barn när vi bara har de yngsta, men längre endagsresor har hon alltid varit med på om inte bonusdottern prioriterat annat. T ex när Rädda barnen bjöd medlemmarna på Astrid Lindgrens värld, men hon prioriterade Liseberg med sin kör till slut, då tycker inte jag att det är orättvist att vi ändå åkte.

• Svar på tråden Vad är okej/rättvist när bonusbarnet är hos boendeföräldern?
  • Anonym (Ami)

För det första tycker jag att man ska sluta se det som att bonusbarnen får dubbelt av allt, och använda det som en ursäkt för att slippa ta dom med.

Om ni nu har semester och vill göra saker med de barnen som är hos er, så gör något som passar dom, så kan man göra något med de andra sedan. Men ni ska göra det hyfsat rättvist för er familj (och då menar jag alla barnen), och inte bry er om vad bioföräldern gör. Barn ska känna att de är inkluderade, inte bortvalda, eller att allt kul händer när de är hos den andre föräldern.

Har man inte råd med utlandssemestrar med alla barnen, så ska man kanske göra någon annan typ av semester istället.

• AnnaSthlm

Man får vara lite smidig. Ena året kan man åka på bonusveckan, andra året när bonus är hos bioföräldern. Det behöver inte bli dramatiskt alls.

• Tjofaderittan hambo

Varför har mamman tagit bort två v? Det kan hon inte göra som hon vill med.

Nåväl. Livet är inte rättvist. Har ni inte bonus när ni kan åka på semester så åker ni på semester utan bonus. Har ni semester som ni kan åka iväg på när ni har bonus åker hon med.

• Anonym (K)

En klok en skrev i den andra tråden ungefär så här:

Ska man resonera som så att bonusmamman får inte följa med på utlandsresa, för hon var minsann på resa utomlands på jobbet? Eller; Pelle fick åka på skolresa till London, så han får inte följa med på familjens semester, för han har redan varit utomlands.

Funkar de argumenten för dig så kör hårt, uteslut bonusen.

• BioBonus

Vi bryr oss inte om vad mamman resp. pappan gör med barnen på sina semesterveckor när vi planerar vad vi vill göra på våra. Vi planerar våra somrar efter vad vi vill uppleva tillsammans som familj. Och som vuxna.

Åka till stugan, ja men det älskar alla barnen så då gör vi det när alla är här.

Hälsa på mormor, nja det kanske inte makens barn prioriterar så då gör vi det när de är hos sin mamma.

Utlandsresa, alla barnen vill gärna med till solen så då åker vi alla. Om vi har råd. Eller så sparar vi ett år till och åker nästa istället. Men nu är våra barn lätta att resa med ochkräver inte en massa åldersrelaterade barnaktiviteter utan följer gladeligen med både till stranden och till vingården... I år reser vi två veckor, men alla barn flyger hem till sina andra föräldrar efter en vecka. Vi får vuxenresa.

Vuxenliv/vuxenresor, utomlands eller till stugan, då tar vi en veckas semester när barnen är hos sina andra föräldrar.

Den ena delen av våra barn reser mycket med sin andra förälder och de andra gör det inte. Men det är inget vi kompenserar dem för. För oss handlar vår tid med barnen enbart om våra val och vad vill göra med eller utan barn.

I vardagen gör vi olika saker ibland och gemensamma ibland. Men det är självklart aldrig någon som alltid lämnas utanför.

• Lindsey Egot the only one

Man kan i te anpassa livet efter en person som kommer och bor vh och två veckor på sommaren. Det är inte ok. Utan ni för vad ni vill med er tid med eller utan bonusbarnen. Kan inte biomamman acceptera det borde hon ha arbetat bättre på att inte fått en delad familj

• Anonym (K)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-07-02 18:41:39 följande:

Man kan i te anpassa livet efter en person som kommer och bor vh och två veckor på sommaren. Det är inte ok. Utan ni för vad ni vill med er tid med eller utan bonusbarnen. Kan inte biomamman acceptera det borde hon ha arbetat bättre på att inte fått en delad familj

Hur blev det mammans fel att barnen ska straffas av bonusmamman och pappan?
  • Litet My

Vi bryr oss inte om vad den andre föräldern gör och inte gör utan gör det rättvist på hemmaplan hos oss. Nu är förvisso sonen väldigt sällan hos pappan/farmor men de tillfällena är perfekta att göra "småbarnsgrejer" på eftersom det skiljer 6 år mellan dem.

• Grappa

Allt beror på omständigheterna. Men en bra riktlinje är att alla barn ska få ha semester med pappa, gå på bio med pappa, åka och fiska med pappa. Att barnet även får åka på semester, gå på bio, och fiska med mamma har ingen betydelse.

• Anonym (...)
    Anonym (Ami) skrev 2014-07-02 18:16:36 följande:

För det första tycker jag att man ska sluta se det som att bonusbarnen får dubbelt av allt, och använda det som en ursäkt för att slippa ta dom med.

Om ni nu har semester och vill göra saker med de barnen som är hos er, så gör något som passar dom, så kan man göra något med de andra sedan. Men ni ska göra det hyfsat rättvist för er familj (och då menar jag alla barnen), och inte bry er om vad bioföräldern gör. Barn ska känna att de är inkluderade, inte bortvalda, eller att allt kul händer när de är hos den andre föräldern.

Har man inte råd med utlandssemestrar med alla barnen, så ska man kanske göra någon annan typ av semester istället.

Varför ska man sluta se det så? Angående det du skriver i första stycket alltså.

Min bonus får göra en massa skoj hos sin mamma OCH hos oss under semestern medan mitt barn "bara" får göra saker hos oss och då är bonusen med på de sakerna också. Självklart tycker mitt barn att det är orättvist och hon blir ledsen men vad ska vi göra åt det? Min bonus har turen att ha 2 engagerade föräldrar medan min dotter har en.

Det känns jätte tråkigt att vi inte gör lite större och roligare saker när bonusen inte är här. För man vill ju inte skapa osämja i familjen...
Svar på tråden Vad är okej/rättvist när bonusbarnet är hos boendeföräldern?