Vad är okej/rättvist när bonusbarnet är hos boendeföräldern?
Nu har jag läst två trådar där bonusfamiljer prioriterar barnen olika och hört ramaskrin om hur elaka den ena familjen är. Jag har inte läst alla inlägg, men börjat grunna på VAD som är RÄTTVISA för barn med olika boendeförhållanden i samma familj?
Vi har två barn på heltid (varav det ena mitt, ett gemensamt) och en bonusdotter varannan helg plus 4 veckor på sommaren om inte bonuspappan tagit samma veckor så vi får 2, varav en då alla i familjen är lediga. Jag jobbar den andra veckan, då de åker till farmoderns sommarhus.
Är det rättvist bara för att alla barn alltid åker med på allt eller finns det en rättvisa i att alla barnen får ungefär lika mycket semesteraktiviteter oavsett var de bor? Ser man till hur många resonerar, så är det mest rättvist att bonusbarnen åker på t ex dubbla utlandsresor medan barnet med båda föräldrar får en eller ingen för att ALLA barn MÅSTE med och då har man inte råd.
Nu åker vi inte utomlands, men vi har få möjligheter att göra även endagsresor, då jag arbetar oregelbundet och biomamman tog bort 2 veckor bara för bonuspappans tog sen semester. Biomamman är föräldraledig ytterligare ett år.
Har vi då rätt att göra något då jag har 2 sammanhängande dagar vid 3 tillfällen, men inte har bonusdottern? Eller måste vi fråga bonusen först om hon vill följa med för att få göra något som kanske passar yngre barn bättre och då få en irriterad biomamma på oss för vi väljer fel dagar, enligt henne? Barnen är 1, 3,5 och 9,5 år.
Självklart ska bonusen inkluderas och görs så på allt större, men är det rättvist att bonusdottern får dubbelt så mycket semesteraktiviteter bara för att hon har dubbla boenden?
Det är ju en sak om föräldrarna har 4 semesterveckor var och bonusbarnet får allt överallt, men ska vi avstå endagsutflykter som kanske passar yngre barn bättre bara för att hon inte är här? Eller var går gränsen för rättvisa/orättvisa?
Självklart tar jag med mina barn på sagostund och utomhusteater för yngre barn när vi bara har de yngsta, men längre endagsresor har hon alltid varit med på om inte bonusdottern prioriterat annat. T ex när Rädda barnen bjöd medlemmarna på Astrid Lindgrens värld, men hon prioriterade Liseberg med sin kör till slut, då tycker inte jag att det är orättvist att vi ändå åkte.