• Anonym (Fia)

Blodblandad flytning (v 5+0)

Jag går är på v.5+0 av min första graviditet, jag och maken har försökt relativt läge, och blev givetvis mycket glada när pluset äntligen kom!

Idag har jag haft blodblandade flytningar, inget färskt blod utan flytningarna har varit mer "krämiga" och bruna, de luktar inte illa, och jag har inte ont. Molvärk har jag haft till och från varje dag sedan jag testade positivt, och har det idag också.

Min fundering är, hur orolig behöver jag vara för att det skall vara missfall på gång, och vad blodet annars kan bero, eller vara tecken på.

• Svar på tråden Blodblandad flytning (v 5+0)
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Man kan aldrig säga om en blödning är ett missfall eller bara en slemhinneblödning. Man brukar säga att 30% av alla gravida haft en blödning någon gång under sin normala graviditet. När man är gravid ökar genomblödningen i slidan och nya kärl bildas i livmodertappen. Man kan då blir mer lättblödande. Det du kan göra är att vänta ett par veckor och ta ett nytt test. Är det fortfarande positivt var det bara en blödning under graviditet. Lycka till

Svar på tråden Blodblandad flytning (v 5+0)