• kma

Blev min katt rädd av åskan?

Har en katt på ca 14-15 veckor som är en nyfiken och mycket busig katt. Idag hörde jag hur hon lekte i hallen och sovrummet medan jag satt i vardagsrummet. Vi hade balkongdörren öppen men den är rätt långt ifrån där hon befann sig i sovrummet.

Rätt var det var så hörde jag en fruktansvärt hög åsksmäll. Jag själv hoppade till av rädsla.

Sen gick det en kvart och jag hörde inget av min katt. När jag går in i sovrummet sitter hon under våra sängar längst in mot väggen. Hon brukar aldrig sitta där annars förutom när det är extremt varmt i lägenheten och på natten när vi ska sova.

Nu till det konstiga.. När jag sedan bar ut henne till vardagsrummet igen blev hon rädd och klamrade sig fast i mig när vi gick in i vardagsrummet. Hon var sedan väldigt försiktig när hon gick omkring på soffan och golvet. Detta har hon aldrig gjort förut. Så kan det ha varit åsksmällen som fick henne rädd? Jag vet att hundar kan bli väldigt rädd av åskan men inte katter?

• Svar på tråden Blev min katt rädd av åskan?
  • Aniiee

Helt klart var det åskan. Katter kan absolut bli rädd för åska, precis som alla andra djur..... 

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Rebecka47

Absolut. Min första katt var försvunnen i timmar om det började åska när hon var ute. Hon gömde sig i någon buske länge. En annan katt jag hade satt i fönstret och tittade nyfiket på (men hon fick sällan gå ut så hon kom aldrig så nära). Andra katten brukade sätta sig bredvid mest för att se vad det var som fascinerade polaren, men hon var mer skeptisk.

Svar på tråden Blev min katt rädd av åskan?