• Ferbruaribarn

Vbac eller planerat snitt?

Hej!

Jag undrar vad som behövs för att man ska kunna få ett planerat kejsarsnitt nästa graviditet?

Lite kortfattat om min förra graviditet/förlossning och hur det slutade.        

I vecka 36 fick jag problem med min astma då barnet tryckte mig väldigt mycket på lungorna.

Gick 2 veckor till med besvär, sen hjälpte min astmaläkare mig att snabba på en förlossning pga hur jag mådde. Fick en tid till förlossningen 38+0 och blev då igångsatt pga astmaproblemen.

Igångsättningen höll på i 2½ dygn och var väldigt fåfrestande för astman och jag kom aldrig längre än 6 cm och gick bakåt om nätterna när dom stängde av droppet.

Allt slutade med kejsarsnitt efter 2 ½ dygn. Och min astma var påverkad av ansträngningen kring igångsättningen i 6 vecka efter förlossningen.

Det jag undra om man ska behöva gå igenom den processen igen? eller om dom kan se tillbaka att igångsättningen inte funkade förra gången och att jag var påverkad och hade problem med astman ett tag efteråt pga ansträngningen.

Den är inget som talar för att jag inte kommer få problem med astman när nästa bebis kommer eftersom jag inte blivit bättre snarare lite sämre efter graviditeten :(

Jag är inte gravid ännu men vi försöker bli det nu. Men detta är något som jag funderar mycket på eftersom jag tyckte det var jobbigt både fysiskt och psykiskt förra gången och efteråt.

MVH En orolig blivande 2 barnsmamma

• Svar på tråden Vbac eller planerat snitt?
Svar på tråden Vbac eller planerat snitt?