• Anonym (k)

Ang att plocka ut föräldrapenning innan födseln.

Hej!
    Jag har läst att jag har rätt att gå hem och plocka ut föräldrapenning i 50 dagar, 60 dagar innan beräknad födsel av mitt barn. (om jag inte blir beviljad graviditetspenning).
    Min fråga är då hur många dagar per vecka jag måste ta ut som minst.
    Vill ju snåla på dagarna innan bebisen kommer.
    Påverkar utplocket innan födseln resterande föräldradagar på annat sätt än att antal dagar sjunker?
    tack på förhand!

• Svar på tråden Ang att plocka ut föräldrapenning innan födseln.
  • Försäkringskassan

Hej!

Det är graviditetspenning som betalas ut i 50 dagar. Föräldrapenning kan man ta ut 60 dagar innan beräknad förlossning.

Om du har arbetat stadigvarande i minst 6 månader så kan SGI (sjukpenninggrundande inkomst) skydd tillämpas. Det innebär att om du avbryter ditt arbete tidigast sex månader före barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen så kan du välja själv hur många dagar i veckan du vill ta ut.

Har du inte arbetat stadigvarande i minst 6 månader så behöver du ansöka om minst 5 hela föräldrapenningdagar per vecka för att skydda din SGI.

Nej, utplocket påverkar inte andra föräldrapenningdagar på något annat sätt än du beskriver.

Hälsningar
    My, handläggare

• Anonym (k)
    Försäkringskassan skrev 2014-07-02 13:41:08 följande:

Om du har arbetat stadigvarande i minst 6 månader så kan SGI (sjukpenninggrundande inkomst) skydd tillämpas. Det innebär att om du avbryter ditt arbete tidigast sex månader före barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen så kan du välja själv hur många dagar i veckan du vill ta ut.

Har du inte arbetat stadigvarande i minst 6 månader så behöver du ansöka om minst 5 hela föräldrapenningdagar per vecka för att skydda din SGI.

Om jag har arbetat 6 månader stadigvarande innan jag plockar ut föräldrapenningen eller 6 månader innan beräknad födsel? 

Vad händer om jag blir sjukskriven eller får gravidpenning, räknas det som att jag har arbetat?
  • Försäkringskassan

Hej igen!

Om du har arbetat i minst sex månader innan du avbryter ditt arbete för att vara föräldraledig så är din SGI skyddad och då behöver du inte ta ut fem hela dagar per vecka. Detta är under förutsättning att det är mindre än sex månader kvar till beräknad förlossning när du avbryter ditt arbete.

Om du blir sjukskriven eller blir beviljad graviditetspenning så är din SGI också skyddad.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

• Anonym (k)

Hej igen igen!
    Då måste jag bara fråga en sista sak :)

Räknas det som stadigvarande i 6 månader om jag januari till halva mars arbetat som timanställd med minst 48 arbetade timmar per månad.
    Och från halva mars arbetat på ett annat ställe, 100% fram till sista juni.
    (sedan kommer barnet i oktober)

• Anonym (k)

Räknas gravidpenningstiden eller sjukskrivning som arbetad tid?

• Försäkringskassan

Hej!

Generellt gäller att du behöver ha för avsikt att arbeta hos samma arbetsgivare i minst sex månader. I vissa fall kan SGI baseras på flera kortare anställningar, men det är inget som vi kan säga på förhand. När du skickar in dina inkomstuppgifter så gör en handläggare en bedömning av situationen.

Graviditetspenning ses normalt som ett planerat avbrott från arbete, vilket då kan påverka bedömningen av de sex månaderna.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Ang att plocka ut föräldrapenning innan födseln.