• Frk Magnusson

Amma och jobba?

Hej!
    Planerar att jobba ett par skift i veckan när lillbebis är 4 månader, vill fortsätta amma dock. Han helammas nu och jag skulle önska att det kunde få fortsätta vara så. Är det ens möjligt? Tänker att jag pumpar på jobbet men tror inte att jag kommer få ut så mkt som det faktiskt finns och jag har en oerhört matglad unge. Med första barnet delammade jag i stort sett redan från start och slutade helt när han var 4 månader. Mjölken sinade (förmodligen för att jag inte var så noga med att amma innan jag gick eller genast när jag kom hem. Eller hur det nu var...jag minns inte..)  Hur som helst vill jag absolut inte att de ska bli så denna gången!!
    Vill gärna höra era erfarenheter kring att arbeta och  fortsätta amma (helst fullt). Tips och råd mottages tacksamt!!

• Svar på tråden Amma och jobba?
  • Flizus

Jag har arbetat deltid när mitt barn var 3-5 månader och helammade under tiden, det gick bra. Jag hade först byggt upp ett ordentligt lager av bröstmjölk som bebisen skulle få äta när jag arbetade. Sedan hade jag bröstpump med mig på jobbet och pumpade två gånger under arbetspasset. Ibland gick det för lång tid och det läckte lite. Det kräver en viss planering för att det ska fungera. Prata med kollegor och förklara, det underlättar.

Du har också lagstadgad rätt att amma på jobbet, men det är inte alltid tillämpbart.

• kixan
    Korpen skrev 2014-07-01 20:05:37 följande:

Om inte babyn kan vara med på jobbet är det omöjligt att helamma.

Varför skulle det vara det?
    A -03, F -05, V -10
  • Julligulli

Jag känner flera som jobbat trots del- eller helamning. I de fall där det varit helamning har pappan (och i ett fall den andra mamman) kommit med barnet till jobbet några gånger per dag. Funkar ju inte om man bor väldigt långt från arbetsplatsen, men då kan man ju istället delamma, alternativt flaskmata med överskottsmjölk alt utpumpad mjölk resterande tid. 

Att delvis flaskmata med bröstmjölk räknades åtminstone för några år sen som helamning, men det kanske har ändrats nu?

• Boel

Jag började jobba ett par dagar i veckan när lillen var 3 månader.
    Det gick jättebra!
    Hade också ett lager med mjölk i frysen och handpumpade på jobbet. Det tråkigaste är att det tar sådan tid att behöva pumpa!
    Det viktigaste är att ditt barn tar flaskan, annars blir det svårt.
    Har en vän vars sambo fick åka in till hennes jobb var 3:e timme så att hon kunde amma.

• Frk Magnusson

Tack för svar!
    Jag vet att han tar flaska, utan problem, dock är jag rädd att han ska bli tuttförvirrad och vägra bröstet när jag sedan kommer hem, har haft en incident med detta vilket löste sig efter en dag i sängen. Nu är jag lite rädd för flaska. Har ni tips på bra pipmugg eller annat som minskar risk för detta? Tror att koppmatning blir för stressigt för sambon att hantera eftersom vi också har en tvååring i familjen som lever om och busar mycket. 

Svar på tråden Amma och jobba?