• isavet

Till er alla som sondmatar sitt barn

Hej,

jag är mama till en 13 månader gammal flicka som föddes med diagnosen "artrogrypos". Det innebär att hon har stela leder, det är en ren fysisk funktionsnedsättning.

Hon har av olika anledningar fått en nässond (då var hon 4 månader gammal) och sen en så kallad "PEG" opererat i sin mage i 8 månaders ålder. Meningen med PEGen var att hon skulle börja äta vanlig mat, eftersom hon visade noll interesse för mat när hon hade nässond. Men hon började aldrig äta. Jag blev orolig och försökte få vår habläkare och hela habteamet ta fram en plan eller nån information om hur det skulle gå vidare, men det kom ingenting. De ansåg att "det kommer lösa sig så småningom, du får vara glad att hon går upp i vikt nu, blablabla". Jag googlade eftersom min dotter kunde ju svälja, varför i helsikes namn ÄTER hon inte?? Och då läste jag för första gången om nånting som heter "sondberoende". Det är en diagnos som inte är erkännt i Sverige som sjukdom, men det är det i många andra länder. Att vara sondberoende innebär en ätovilja på grund av en permanent mättnandskänsla som de barnen har eftersom man "fyller ju på" hela tiden. Och jag stötte på universitetskliniken i Graz/Österrike som har jobbad med sondberoende barn (delvis svår handikappade barn) från hela världen i 25 år.

Efter mycket "läsa på" och googla och prata med de i Graz bestämmde vi oss för att köra deras "netcoaching programm". Allt sköts via nätet (låter helt otrolig, jag vet): utredningen av barnet (om den är lämplig eller inte) och själva avvänjningen. Man gör allt hemifrån, inga resor, inga extra kostnader, ingen stress.
    Idag, efter precis 6 veckor, har jag en dotter som äter nästan som ett vanligt barn, som dricker tillräckligt mycket och som jag idag för första gången inte behöver sondmata!!!! våran allra första dag utan sondmatning i 9 månader!

Teamet i Graz är otrolig duktig och erfaren och de leder föräldrarna med mycket empati genom hela avvänjningen. Det kostar runt 30 000 SEK (3650 Euro) och kursen tar så långt tills barnet sondmatas för sista gången  + 35 dagar utöver sista sondmatningen. Teamet är kontaktbart dygnet runt, 24/7 och även på helgerna eller kvällarna svarar de oftast inom några timmar på ALLA frågor. Det finns duktiga psykologer på plats som tar hand om föräldrarna och barnen och så finns det såklart barnläkare. 

Attityden här i Sverige är väldig negativ mot en sondavvänjning, man får knappast information innan man sätter en PEG och i vår fall var det ingen som kände sig ansvarig för hela grejen efteråt heller. Man anser inte det som ett problem, att jag vet inte hur många barn i Sverige tvångmatas (och ingenting annat är det än tvångsmatning) i onödan. Varenda sondmatad barn kostar samhället runt 350 000 SEK/år. Hittills har försäkringskassan så mycket som jag vet inte beviljat en enda avvänjning. Vilken slösseri! Men det viktigaste: sondmatade barn utvecklas inte lika bra som barn som äter normalt. Alla människor som kan svälja sitt saliv kan äta själva!

För mer information kolla här:

eller fråga mig direkt. Jag kan bara rekommendera det här, vår livskvalitet idag går inte jamföra med bara 6 veckor sen. Bara hennes blick när hon får äta äggulan på morgonen...
  • Svar på tråden Till er alla som sondmatar sitt barn
  • isavet

Den gruppen som hon tillhör har en 30 - 40% risk att ha matproblem i början. I min dotters fall var det till och med så att en undersökning visade att hon hade en fördröjd sväljreflex. Under en viss tid var nässonden absolut nödvändig eftersom hon hade fått en parainfluensavirusinfektion vid 4 månaders ålder; hennes näsa var fullständig täppt och hon kunde inte dricker ur flaskan. Men efter 5 dagar borde man har tagit bort sonden, men eftersom hon "hade gått upp i vikt so dålig" (måste tillägga att artrogrypos är en neuromuskulär sjukdom som innebär att hennes muskler är inte normal utbildade - det betyder också att hon har inte så mycket muskelmassa vilket i sig leder till mindre snabbt viktuppgång. men det verkar var för komplicerat för barnvården...). Så gick det till och ingen sa till mig att jag MÅSTE under alla omständigheter fortsätta mata henne med flaskan. Ingen som tog hand om oss efter hon har fått första sonden, det enda jag hörde en sköterska säga var: "de kan bli lite bortskämmda efter en viss tid". 

Men jag ska nu gå och lägga mig bara så, utan att behöva sondmata. För första gången...

• Sipsip

Hej!

Jag är väldigt nyfiken på det sondavvänjningprogram som din dotter gått igenom,

fantastiskt att hon äter själv numera!

Har själv en 5 mån gammal flicka med nässond som strax ska få peg.

Tror det är en bra lösning för tillfället men målet är ju självklart att hon ska äta själv i framtiden. Hon har inte heller några motoriska hinder att äta utan verkar må väldigt illa då hon äter själv och kräks väldigt mycket.

Vill du berätta lite mer om hur matträningen går till? Har läst om metoder då man mer eller mindre straffar barnet då det inte äter, vilket jag inte tycker verkar nåt vidare..

Allt gott från en nattsondande mamma

• Mimosa1

Jag är också intresserad av att få veta mer om metoden. Har ett barn på 1,5 år som sondmatats i 9 månader och som antagligen inom kort får en peg eller magknapp. Har nyligen varit på Folke bernadott på matträning, det har vi än så länge inte blivit hjälpta av.

Svar på tråden Till er alla som sondmatar sitt barn