när pappan vägrar betala
Jag o mitt ex har delad vårdnad och dottern bor växelvis varannan vecka hos oss. Han bor kvar i vårt gamla hus och har vägrat skriva över henne på min adress, trots att jag är den som alltid får fara med henne till läkare, ringa till skola osv. (Vilket gör det opraktiskt att alla papper kommer hem till honom hur mycket man än ber dom skicka dubbelt)
Problemet jag har (främst i denna tråd i alla fall) är att han vägrar betala för hennes aktiviteter, kläder och skor samt förra året även hennes barnförsäkring...
Han hånler bara när jag ber om pengar och säger att "jag betalar när jag vill... OM jag vill".
Jag har bett de i hennes aktiviteter att fakturera honom, men det slutar alltid med att han inte betalat och frågan kommer då till mej om dottern ska sluta med aktiviteten eller om JAG tänker betala.
Visst kan jag ha kläder åt henne hos mej som "bara" får användas hos mej, men jag tycker inte det är snällt mot en 8-åring att be henne byta kläder och skor när hon ska till pappa efter skolan. Det är ju inte hennes fel att vi separerat och jag vill att hon ska må så bra det går i den situationen som är.
HUR får jag honom att betala???
Han skrattar bara åt mej och beter sej däremellan som en idiot och tycker vi inte lika skäller han ut mej inför vår dotter, vilket gör att hon inte törs fråga honom saker längre.
Han tog strypgrepp på mej för 2 år sedan när han blev arg. Hon var i rummet bredvid men verkar inte ha sett något. Ångrar sååå att jag inte anmälde honom, men ville inte göra det värre för dottern... :(