• Anonym (Ledsen, arg & rädd)

när pappan vägrar betala

Jag o mitt ex har delad vårdnad och dottern bor växelvis varannan vecka hos oss. Han bor kvar i vårt gamla hus och har vägrat skriva över henne på min adress, trots att jag är den som alltid får fara med henne till läkare, ringa till skola osv. (Vilket gör det opraktiskt att alla papper kommer hem till honom hur mycket man än ber dom skicka dubbelt)

Problemet jag har (främst i denna tråd i alla fall) är att han vägrar betala för hennes aktiviteter, kläder och skor samt förra året även hennes barnförsäkring...
    Han hånler bara när jag ber om pengar och säger att "jag betalar när jag vill... OM jag vill".
    Jag har bett de i hennes aktiviteter att fakturera honom, men det slutar alltid med att han inte betalat och frågan kommer då till mej om dottern ska sluta med aktiviteten eller om JAG tänker betala.
    Visst kan jag ha kläder åt henne hos mej som "bara" får användas hos mej, men jag tycker inte det är snällt mot en 8-åring att be henne byta kläder och skor när hon ska till pappa efter skolan. Det är ju inte hennes fel att vi separerat och jag vill att hon ska må så bra det går i den situationen som är.

HUR får jag honom att betala???
    Han skrattar bara åt mej och beter sej däremellan som en idiot och tycker vi inte lika skäller han ut mej inför vår dotter, vilket gör att hon inte törs fråga honom saker längre.
    Han tog strypgrepp på mej för 2 år sedan när han blev arg. Hon var i rummet bredvid men verkar inte ha sett något. Ångrar sååå att jag inte anmälde honom, men ville inte göra det värre för dottern... :(

• Svar på tråden när pappan vägrar betala
  • Anonym (gh)

Mitt första förslag är att ni tar er till familjerätten för samarbetssamtal. Kanske skulle ni där klara av att enas kring det ekonomiska och upprätta ett detaljerat avtal om vad flickan ska ha och när. Samt vad det ska kosta och vem som ska betala.

Om det inte funkar har du två alternativ. Antingen kör du ditt race och låter pappan sköta flickan under sina veckor bäst han kan. Betala halva avgifter så att flickan kan gå på sina fritidsaktiviteter under dina veckor. Och håll flickans garderob hemma hos dig. Om pappan sedan missköter flickan under sin vecka gör du en orosanmälan till socialtjänsten. Personligen tror jag inte det kommer att gå så långt. Han lär ju ta flickan på en shoppingtur när hon inte har något att ta på sig.

Andra alternativet är att du accepterar att pappan är fattig/snål och betalar allt själv. Eventuellt kan du ju spara kvitton för alla dina inlägg och senare stämma pappan på boendet och underhåll med motiveringen att pappan saknar viljan/förmågan att försörja henne trots sin relativt goda ekonomi.

• Anonym (gh)

Försök få med honom på samarbetssamtal så att ni gemensamt kan komma överens om grundförutsättningarna för hur er dotter ska försörjas. Tillsammans eller var och en för sig. Eller nåt mittimellan. Sedan är det mycket enklare att enas om alla smådetaljer. Glöm bara inte bort att göra skriftligt alla era överenskommelser.

Det är rätt viktigt att ni gör det för det kan ju visa sig att pappan inte ens vill samarbeta med dig. Om det skulle vara så då vet du ju vad du ska förhålla dig till i alla fall och slipper stånga dig själv blodig i dina försök till samarbete.

• Anonym (Ledsen, arg & rädd)
    Anonym (gh) skrev 2014-07-01 13:36:45 följande:

Försök få med honom på samarbetssamtal så att ni gemensamt kan komma överens om grundförutsättningarna för hur er dotter ska försörjas. Tillsammans eller var och en för sig. Eller nåt mittimellan. Sedan är det mycket enklare att enas om alla smådetaljer. Glöm bara inte bort att göra skriftligt alla era överenskommelser.

Det är rätt viktigt att ni gör det för det kan ju visa sig att pappan inte ens vill samarbeta med dig. Om det skulle vara så då vet du ju vad du ska förhålla dig till i alla fall och slipper stånga dig själv blodig i dina försök till samarbete.

Vi har försökt två gånger med samarbetsamtal... 1-a besöket dyker han upp och sedan struntar han i det. Vid första tillfället, ett par år efter separationen hotade han mej med att han inte tänkte följa med alls om jag nämnde pengar.

Vid andra tillfället, drygt 5 år efter separationen, satt han bara och hånlog mot mej och tanterna sa bara att mitt val var att låta henne gå på aktiviteterna eller inte... OCH att jag inte kan göra någonting åt det...
  • Anonym (gh)
    Anonym (Ledsen, arg & rädd) skrev 2014-07-01 14:47:53 följande:

Vi har försökt två gånger med samarbetsamtal... 1-a besöket dyker han upp och sedan struntar han i det. Vid första tillfället, ett par år efter separationen hotade han mej med att han inte tänkte följa med alls om jag nämnde pengar.

Vid andra tillfället, drygt 5 år efter separationen, satt han bara och hånlog mot mej och tanterna sa bara att mitt val var att låta henne gå på aktiviteterna eller inte... OCH att jag inte kan göra någonting åt det...

Men de hade ju rätt. Han verkar inte vilja samarbeta. Och så länge han inte vill är det ju helt lönlöst att du ens försöker. Det krävs nämligen två för att ett samarbete ska fungera.

Gör som du vill under dina veckor och låt han göra som han vill under sina.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Ledsen, arg & rädd) skrev 2014-07-01 14:47:53 följande:

Tanterna har rätt.
  • ZsaZsa

Om han får alla papper, hur vet du då när du ska ta henne till läkare och annat?

Det är inte rimligt att kräva att alla möjliga ska skicka dubbla papper. Det är kostsamt och besvärligt.

Barnets försörjning ska ni ju stå för, solidariskt och efter förmåga som det står i lagen. Genom att ni har växelvist boende så anses man ju i huvudsak därmed ta sin del av ansvaret och något underhåll utgår inte.

Dock får det självklart inte vara så att bara den ena köper kläder, skor, betalar försäkring och andra grundläggande saker. Aktiviteter är dock inte grundläggande, utan något man måste komma överens om. Du kan inte anmäla dottern till en aktivitet och sedan kräva att han betalar.

Har du fört bok över de utgifter som ni ska dela på? Kan du annars gå tillbaka till kvitton eller annat och se vad du lagt ut i år? Om inte, börja göra det nu så att du har ett underlag för att agera så att du kan kräva honom på pengarna.

Precis som du tror jag inte på att sätta barnet i kläm i mitten genom att kräva att det byter kläder och skor när det ska byta boende. Det vore hemskt.

• Anonym (agera)

Skicka in en flyttanmälan utan hans underskrift då. Tala om hur läget är, att du är den som gör allt med dottern men du får inga papper osv eftersom barnet är skrivet hos honom.

Inte säkert att du får igenom det dock, men ett försök är det väl värt? Att han visat att han inte har intresse i att samarbeta ligger honom också i fatet.

• styggavargen

vem får barnbidraget?

• Anonym (50/50)

Flickan ska vara folkbokförd hos honom om ni har varannan vecka och han bor kvar på gamla adressen. Det står i folkbokföringslagen.

Delar ni barnbidraget? Är ni överens om ev. aktiviteter eller har du valt att hon får gå?

• Brumma
    Anonym (agera) skrev 2014-08-10 10:29:31 följande:

Skicka in en flyttanmälan utan hans underskrift då. Tala om hur läget är, att du är den som gör allt med dottern men du får inga papper osv eftersom barnet är skrivet hos honom.

Inte säkert att du får igenom det dock, men ett försök är det väl värt? Att han visat att han inte har intresse i att samarbeta ligger honom också i fatet.

Lagen är tydlig här. Är man oense fortsätter barnet vara skrivet på sin gamla adress. Om båda flyttar så blir barnet skrivet hos den vårdnadshavare som bor närmast skolan fågelvägen.

Detta gäller naturligtvis om barnet bor lika mkt hos båda.
  • Anonym (50/50)
    Anonym (Underhåll) skrev 2014-08-15 12:10:56 följande:

Numera kan man få underhållsbidrag från den andre föräldern även vid växelvis boende om den andre föräldern försummar sin försörjningsplikt gentemot barnet. Kanske läge att ta kontakt med en jurist?

www.insulander-advokat.se/blogg/2013/12/5/underhaallsskyldighet-vid-vaexelvis-boende.aspx

Det är väldans svårt att få igenom. Han försörjer barnet under sina veckor och om Ts har barnbidraget så har hon 14500 varje år till kläder och aktiviteter till barnet utan att Ts har betalat något själv.
  • Anonym (Underhåll)
    Anonym (50/50) skrev 2014-08-15 12:17:51 följande:

Det är väldans svårt att få igenom. Han försörjer barnet under sina veckor och om Ts har barnbidraget så har hon 14500 varje år till kläder och aktiviteter till barnet utan att Ts har betalat något själv.

Nej, det är inte så svårt att få igenom längre den dom som kom i november förra året har öppnat möjligheten att använda 7:6 i föräldrabalken som handlar om försummelse. Domstolen skriver dessutom i domskälen att försummelsen inte behöver vara betydande utan kan vara helt klanderfri. Det innebär att den föräldern som har sämst ekonomiskas få underhållsbidrag från andra föräldern utan annan grund än de ekonomiska förhållandena. I ts fall är det väl till och med kanske fråga om försumlighet då fadern vägrar bidra till barnets försäkring. Så läs domen själv så ser du att denna dom öppnar upp för stora möjligheter att få underhåll även vid VV boende.

www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2013/2013-11-19%20T%203506-12%20Dom%20och%20skiljaktig%20mening.pdf
  • Anonym (Underhåll)
    Anonym (50/50) skrev 2014-08-15 12:17:51 följande:

Däremot har du rätt i barnbidraget ska tillgodoräknas båda föräldrarna. Så om ts får hela barnbidraget minskar ju ev underhåll med motsvarande summa. Men enbart det faktum att ts får hela barnbidraget behöver ju inte innebära att underhåll inte ska betalas. Det beror ju helt på föräldrarnas ekonomiska förhållanden. Har det förresten framgått att ts får hela barnbidraget?
  • Anonym (50/50)
    Anonym (Underhåll) skrev 2014-08-15 12:37:10 följande:
    Däremot har du rätt i barnbidraget ska tillgodoräknas båda föräldrarna. Så om ts får hela barnbidraget minskar ju ev underhåll med motsvarande summa. Men enbart det faktum att ts får hela barnbidraget behöver ju inte innebära att underhåll inte ska betalas. Det beror ju helt på föräldrarnas ekonomiska förhållanden. Har det förresten framgått att ts får hela barnbidraget?
    Ts vägar svara så man kan bara gissa och inget underhåll ska utgå om han sköter sin del av försörjningen under sin vecka.
  • Anonym (agera)
    Brumma skrev 2014-08-15 10:32:17 följande:
    Lagen är tydlig här. Är man oense fortsätter barnet vara skrivet på sin gamla adress. Om båda flyttar så blir barnet skrivet hos den vårdnadshavare som bor närmast skolan fågelvägen.

Detta gäller naturligtvis om barnet bor lika mkt hos båda.
    OK, det visste jag inte.

Då har jag bara rådet att TS talar om för pappan att from nu sköter han alla läkarbesök och liknande eftersom han får papprena. När sen läkbesöken inte sköts, vilket hon kan få reda på om hon ringer vs/sjukhuset och frågar om vad som sas, då kanske de ändrar sina dumma regler (troligen inte) om att bara skicka till den där barnet är folkbokfört
Svar på tråden när pappan vägrar betala