• Anonym (Hjälp)

Alkoholproblem?

Har träffat en person som jag gillar sedan några månader tillbaka men vi bor inte tillsammans. Jag börjar nu misstänka att h*n har alkoholproblem. När vi inte är tillsammans kommunicerar vi mest via sms. Men dom gånger h*n ringer mig så låter h*n märkbart berusad. Och nu i helgen så hade jag en vindunk hemma. Vi åt gott och drack vin. Jag tog mig två glas. Medan h*n drack 6 glas på några timmar. Sen somnade h*n i soffan. Det har även hänt en del andra saker som gör att misstänker överkonsumtion. Hur ska jag tackla detta? Jag måste ju ta tag i det men vill samtidigt inte såra personen i fråga. Kan ju vara så att jag har fel också och då känns det ju inget vidare.

• Svar på tråden Alkoholproblem?
  • Guldhjärtat

Kan ni inte ses utan att dricka alkohol. Om du bjuder hem hen och inte bjuder på alkohol hur reagerar hen då? En missbrukare brukar märka tydligast på om de är utan sitt "missbruk". Det gäller alla. Man stör sig inte på en snusare förän hen försöker sluta, tänker främst på humöret. Tänkte även om det kunde vara nervositet inblandat. Eftersom att ni inte träffats så länge eller känns det som att ni känner varandra bättre än så? Gäller det även veckodagar? 

• Anonym (Hjälp)

Klart att det går att ses utan. Jag har väldigt sällan alkohol hemma hos mig. Nu är problemet att det dricks (tror jag) när h*n är hemma hos sig. Spelar ingen roll om det er helg eller vardag. H*n har skakningar i händer, svårt att sitta still och röker till och från väldigt mycket.

• Anonym (Nykteralkoholist)

Att man har skakningar och inte kan sitta till behöver inte ha med abstinens att göra. Han/hon äter kanske mediciner som ger dessa biverkningar.

Ni kan väl testa att umgås utan alkohol och se vad som händer?

• Anonym (Hjälp)

Det är inte när vi umgås som det är problem. Det var bara nu i helgen det fanns alkohol hemma. Skrev tidigare att när h*n är hemma hos sig så dricks det och att h*n ringer till mig och låter rejält berusad. Det jag oroar mig för det är om vi så småningom flyttar ihop och det att det dricks när jag är på jobbet och så. Vill inte att det ska bli så då jag har barn i yngre tonåren som bor hos mig. Får helt enkelt ställa mot väggen nästa gång det händer.

• Anonym (Nån)

Är i samma sits som ts. Är tillsammans med en underbar person men det dricks en del. Inte enorma mängder men kanske ett flak öl i veckan. Vissa dagar inget, andra mer. Vi bor inte ihop och träffas bara om helgerna pga jobb bla. Personen har tidigare alkoholmissbruk så pass att det tom gått så långt att h*n varit bostadslös. Tror inte h*n tänker på att det blir så mycket dricka. Verkar inte reagera alls när jag frågar om h*n druckit när vi pratar i telefon.

På nåt konstigt vis tycker jag om när h*n druckit lite. Blir så glad och sprallig på nåt vis. Blir aldrig agressiv eller däckar. Men jag är uppvuxen i ett alkoholisthem och vill inte utsätta mina barn för detta.

• Anonym (Hjälp)

Då var det dags igen då. Skulle ses igår. Sent återbud med en dålig bortförklaring. Ok tänkte jag. Saker kan ju hända. Men nu får jag sms. Bilen "trasig". Fick skjuts till jobbet i morse. Saken är den att precis samma sak hände bara för ett tag sedan och då vet jag att det var alkohol med i bilden för h*n ringde den eftermiddagen. Ska jag konfrontera? Skulle det inte vara som jag tror så sårar jag nog rätt så mycket.

• Guldhjärtat

Jag tycker nog att du ska prata med personen. Ett förhållande mår aldrig bra utav hemligheter vad det än gäller. Skulle det vara så att personen inte alls har problem utan att du har fått allt om bakfoten så tror jag inte att hen blir sårad. Det beror på vilket sätt du säger det. Men om du betonar det på de sättet att du bara bryr dig om hen så borde hen inte bli sårad, arg eller sur. Utan snara bara bli paff och sedan skratta åt det hela. Men är det så att personen har problem så kan det ju uppstå konflikt men då ska du tänka på att det var bra att det kom upp. 

• Anonym (Hjälp)
    Guldhjärtat skrev 2014-07-11 21:44:06 följande:

Jag tycker nog att du ska prata med personen. Ett förhållande mår aldrig bra utav hemligheter vad det än gäller. Skulle det vara så att personen inte alls har problem utan att du har fått allt om bakfoten så tror jag inte att hen blir sårad. Det beror på vilket sätt du säger det. Men om du betonar det på de sättet att du bara bryr dig om hen så borde hen inte bli sårad, arg eller sur. Utan snara bara bli paff och sedan skratta åt det hela. Men är det så att personen har problem så kan det ju uppstå konflikt men då ska du tänka på att det var bra att det kom upp. 

Ja konflikt eller något åt det hållet lär det ju bli.Jag måste ju prata med h*n om vad jag känner angående detta. H*n ringde senast igår och lät berusad. Dök sedan aldrig upp under kvällen heller som h*n sa att h*n förmodligen också skulle göra. 
  • Guldhjärtat

Eftersom att detta redan har blivit ett problem för dig så gör du dig själv en tjänst genom att ta upp detta. Om hen dessutom ställer in träffar på grund utav det här så blir du ju sårad på två sätt. Dels att hen inte håller vad hen lovar och delvis på grund utav att du tror att det ligger någon form utav missbruk bakom. Lycka till och tänk på dig själv nu. Följer gärna en fortsättning

• Anonym (Hjälp)

Jahaja. Allt drickande eskalerade under jul/nyårsveckan och jag påpekade detta men det fanns då minsann inga problem. Problemet är dock ur världen för mig då h*n hellre väljer att fortsätta så istället för att umgås med mig. Lika bra är väl det. Bättre att leva ensam i stället för att vara med någon som är destruktiv. Gott nytt år på er alla. För det ska jag ha. :)

Svar på tråden Alkoholproblem?