• sallo

frågor om föräldrapenning

Hej!
    Jag jobbade några år innan jag började studera och har nu studerat i 2 år, 1 år kvar tills jag e klar. Har under tiden jag studera jobba lite och under somrarna har jag jobba mycket. Vi har planera att försöka få barn efter nästa sommar då jag blir klar med studierna i juni. Om det skulle blir så att barnet blir beräknat i augusti 2015 hinner jag inte arbeta så mycket innan barnet kommer eller ev blir arbetslös i juni. Va kommer föräldrapenningen grundas på? 

• Svar på tråden frågor om föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du började studera direkt efter ditt senaste arbete slutade är den inkomsten vilande/skyddad under tiden dina studier fortlöper.
    När du sen är klar med studierna, och eventuellt är gravid så du inte hinner jobba någonting så kan din föräldrapenning baseras på inkomsten du hade innan du började studera.

Om du inte har ett nytt jobb att börja på när studierna är klar är det viktigt att anmäla sig som arbetssökande första dagen efter studierna har avslutats, då fortsätter du att skydda din tidigare inkomst.

Detta kommer man dock utreda när du blir gravid för att se om det finns några glapp eller om det är så att din tidigare inkomst varit skyddad.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• sallo

Menar du att de kommer grundas på den sista lönen ja fick innan ja började studera eller på hela den tiden ja arbetade innan?

• Försäkringskassan

Hej!

Om det efter utredningen visar sig att kommande föräldrapenning ska beräknas utifrån inkomsten på ditt arbete innan dina studier så utgår man från vad din månadslön låg på när anställningen upphörde. Arbetade du oregelbundet så beräknas inkomsten på de 12 senaste månaderna.

Vill också förtydliga svaret ovan.
    För att inkomst från tidigare arbete ska vara skyddad när man studerar behöver man ha studimedel från CSN under hela studieperioden.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden frågor om föräldrapenning