• Östlund

Lagfart - Ej samarbetsvilliga syskon?!

Hej! Nu är det klart för lån från bluestep. Min svärfar ska ta det, och 5 av 7 av hans barn har gett sitt medgivande. Det är bara det att det är 2 systrar som vägrar godkänna detta. Dom vill ha sitt arv NU. Dom vill slänga ut våran svärfar för att få pengar från huset om det säljs. Det vi vill göra är att rusta upp huset och höja försäljningsvärdet, men NEJ säger dom, för att dom har svårt med ekonomin nu, men som om vi inte har det? Det enda dom tänker på, det är pengar pengar pengar, dom skiter i att vi vill höja värdet på huset så alla syskon får ut mera, dom har tydligen inte tid med det. Vi har räknat ihop att dom inte får mycket mer än max 5 000:- om vi säljer huset nu. Så vad är det att gnälla om? Så mycket krig för 5 000?!

Hur skulle ni gjort i denna situation?

Vi funderar på att köpa ut dom om dom ger sitt godkännande, då har dom fått sitt lilla arv, men då kommer säkert en massa klagomål sen när resten får mer utav arvet för att dom hade så förbaskat bråttom att ha sitt NU...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-30 13:20
    Min svärfar *
  • Svar på tråden Lagfart - Ej samarbetsvilliga syskon?!
  • Tonårsmamman1

Har jag förstått det rätt att din svärfar som lever, vill ta ett lån för att renovera sitt hus, men några av hans barn vill att han ska sälja det så att de ska få sitt arv?

• Östlund
    Tonårsmamman1 skrev 2014-06-30 15:12:24 följande:

Har jag förstått det rätt att din svärfar som lever, vill ta ett lån för att renovera sitt hus, men några av hans barn vill att han ska sälja det så att de ska få sitt arv?

Precis, det är så det ligger till.. så pga dom så kan vi inte få lånet, för vi måste få ett godkännande av alla barnen..
  • Griseknoen35
    Östlund skrev 2014-06-30 15:17:45 följande:
    Precis, det är så det ligger till.. så pga dom så kan vi inte få lånet, för vi måste få ett godkännande av alla barnen..
    Varför måste svärfar ha godkännande från alla sina barn? Äger alla huset? Eller äger bara han? Får han inte ha hand om sin ekonomi själv?
  • Brumma
    Griseknoen35 skrev 2014-06-30 15:35:43 följande:
    Varför måste svärfar ha godkännande från alla sina barn? Äger alla huset? Eller äger bara han? Får han inte ha hand om sin ekonomi själv?
    Har mamman gått bort ärver ju barnen sin del och kan kräva ut den delen direkt. Därför kan den kvarvarande maken/maken inte göra ngt förrän arvskifte är gjort eller att man kommit överens om att låta maken/makan bo kvar i orört bo.
  • Brumma
    Östlund skrev 2014-06-30 13:18:42 följande:

Hej! Nu är det klart för lån från bluestep. Min svärfar ska ta det, och 5 av 7 av hans barn har gett sitt medgivande. Det är bara det att det är 2 systrar som vägrar godkänna detta. Dom vill ha sitt arv NU. Dom vill slänga ut våran svärfar för att få pengar från huset om det säljs. Det vi vill göra är att rusta upp huset och höja försäljningsvärdet, men NEJ säger dom, för att dom har svårt med ekonomin nu, men som om vi inte har det? Det enda dom tänker på, det är pengar pengar pengar, dom skiter i att vi vill höja värdet på huset så alla syskon får ut mera, dom har tydligen inte tid med det. Vi har räknat ihop att dom inte får mycket mer än max 5 000:- om vi säljer huset nu. Så vad är det att gnälla om? Så mycket krig för 5 000?!

Hur skulle ni gjort i denna situation?

Vi funderar på att köpa ut dom om dom ger sitt godkännande, då har dom fått sitt lilla arv, men då kommer säkert en massa klagomål sen när resten får mer utav arvet för att dom hade så förbaskat bråttom att ha sitt NU...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-30 13:20
    Min svärfar *
    Det är ju bara att göra arvskiftet klart o ge dem pengarna (min svärfar håller på med ungefär samma sak just nu). Vi tycker det är galet eftersom huset kommer att öka i värde men det är ju deras problem. Se till att papper finns att de fått sin del av arvet bara.

Jag är inte säker men jag TROR inte de kan tvinga fram försäljning. Däremot kan de kräva ut sin del av arvet. Huset får värderas (ska ju göras i samband med arvskiftet) och sedan får de lösas ut av pappan.
  • Tonårsmamman1
    Brumma skrev 2014-06-30 15:49:49 följande:
    Har mamman gått bort ärver ju barnen sin del och kan kräva ut den delen direkt. Därför kan den kvarvarande maken/maken inte göra ngt förrän arvskifte är gjort eller att man kommit överens om att låta maken/makan bo kvar i orört bo.
    Det är bara särkullsbarn som kan kräva sin arvslott direkt. Är barnen deras gemensamma så ska mannen sitta i orubbat bo, barnen får inte sitt arv förrän pappan också gått bort.
  • Brumma
    Tonårsmamman1 skrev 2014-06-30 16:09:47 följande:

Det är bara särkullsbarn som kan kräva sin arvslott direkt. Är barnen deras gemensamma så ska mannen sitta i orubbat bo, barnen får inte sitt arv förrän pappan också gått bort.

Det beror på om de varit gifta. Alla är inte det så jag tog inte det för självklart ;D
  • Östlund

Jag tror att arvsskiftet är klart, vi har nu fått en värderare för huset i försäljningsvärde.

Ska förklara hur de alla är släkt :)

Maken & makan (ägaren av huset) var gifta, makan gick bort i november förra året, det är 2 bröder och 1 syster som är deras gemensamma, de 2 bråkande systrarna är från makan, och de resterande 2 är makens.

Jag vet inte riktigt hur detta fungerar då, men det lät som att maken ska sitta i orubbat bo och att de 2 systrarna inte får ut något förrän han gått bort, så de kan väl inte kräva något i förväg?

Men de sitter ändå och tjafsar om att de vill slänga ut gubben för att få arvet när de säljer huset nu.. vi har försökt att förklara att vi vill få upp värdet så alla får ut mera, men de är absout inte tålmodiga, de vill ha pengarna NU..

• Kerubmamman

"Maken & makan (ägaren av huset) " - Var fastigheten makans enskilda egendom?  

Jag försöker bara bilda mig en uppfattning om utgångsläget. Jag gissar att det inte finns så mycket mer av värde i boet än fastigheten? 

Finns det något testamente skrivet? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Lagfart - Ej samarbetsvilliga syskon?!