• Delalou

Hjälp ang arbetssituation

Jag är för tillfället mammaledig, hemma med min dotter född i juni 2013. Den 15 sep ska jag gå tillbaka och jobba igen. Nu är jag ju gravid och kommer då vara nästan halvvägs i graviditeten. Min arbetsgivare vet inte det än. Jobbar som sjuksköterska på en klinik med två vårdavdelningar. En med väldigt tunga patienter och en med patienter som är mycket piggare. När jag väntade dottern jobbade jag till en vecka före bf på den lättare avdelningen. Men nu har jag blivit omplacerad till den tyngre avdelningen, där jag verkligen inte vill arbeta som gravid. Har jag något att säga till om? Hur och när ska jag ta upp detta med min chef? Hon är inte lätt att ha å göra med så jag gruvar mig väldigt för det.

• Svar på tråden Hjälp ang arbetssituation
  • Maramina
    Delalou skrev 2014-06-30 12:14:07 följande:

Jag är för tillfället mammaledig, hemma med min dotter född i juni 2013. Den 15 sep ska jag gå tillbaka och jobba igen. Nu är jag ju gravid och kommer då vara nästan halvvägs i graviditeten. Min arbetsgivare vet inte det än. Jobbar som sjuksköterska på en klinik med två vårdavdelningar. En med väldigt tunga patienter och en med patienter som är mycket piggare. När jag väntade dottern jobbade jag till en vecka före bf på den lättare avdelningen. Men nu har jag blivit omplacerad till den tyngre avdelningen, där jag verkligen inte vill arbeta som gravid. Har jag något att säga till om? Hur och när ska jag ta upp detta med min chef? Hon är inte lätt att ha å göra med så jag gruvar mig väldigt för det.

Nej, du har inget att säga till om var vilken avdelning som du ska jobba på, då det är arbetsgivaren som fördelar arbetet. Däremot så kan du lämna in önskemål om hur du skulle vilja jobba. Är du smart så lägger du upp så att du på ett lugnt och sansat sätt motiverar varför du ska få jobba på den lätta avdelningen, dvs att det är större chans att ful kan/orkar jobba längre osv. Och vore jag du skulle jag kontakta min chef snarast och berätta om läget, då är det större chans att denne hinner smälta det hela och får då även en möjlighet att lösa bemanningen så att den blir bäst för samtliga parter.
  • BjörkW

Arbetsgivaren är skyldigt att erbjuda lättare arbetsuppgifter till den som är gravid om detta är möjligt. Så ja, berätta om graviditeten för din chef och sen om hon vägrar lyssna så ringer du faket.

• Anonym (Hella)

Om det skulle bli så att du bestämmer dig för att söka gravidpenning så ska arbetsgivaren ange om omplacering är möjlig, alltså att du skulle kunnat fortsätta arbeta om du fått bli omplacerad. Så visst, det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet och de kan sätta dig på den tyngre avdelningen. Men då kommer du säkert försvinna på gravidpenning för att det blir för tungt för dig längre fram så då har ju arbetsgivaren ändå ingen "nytta av dig" om du förstår hur jag menar?
    Då skulle jag som arbetsgivare hellre omplacera dig så att du kunde arbeta så länge som du kände att du klarade av det!

Svar på tråden Hjälp ang arbetssituation