• Anonym (undrar)

Sjukskrivning under föräldraledighet

Hej! Jag har planerad föräldraledighet ett par veckor i augusti för barnet på drygt 2 år. Nu är jag gravid på nytt och kommer vara i ca v 12 när jag skall vara ledig. Sist jag var gravid var jag oerhört trött och kräktes massor v 8-15. Jag vet ju inte just nu hur det kommer vara då, men funderar över hur man går tillväga om jag skulle ha svårt att orka med att ta hand om barnet i hemmet. Det finns då möjlighet att han är på förskolan, men för att han skall få vara det måste jag ju vara sjukskriven, och inte föräldraledig. Man får ju sjukskriva sig själv utan läkarintyg i upp till 1 vecka, men hur gör man då med föräldrapengen? Får jag 80% av föräldrapengen, eller är det arbetsgivaren som betalar mig om jag sjukskriver mig själv, trots att jag är föräldraledig då? Skall jag anmäla detta till arbetsgivaren, eller bara till FK? Det handlar om lägstanivådagar.

• Svar på tråden Sjukskrivning under föräldraledighet
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du blir sjuk/sjukskriven under din planerade föräldraledighet sjukanmäler du dig till Försäkringskassan som då stoppar din föräldrapenning.
    Första sjukdagen är en karensdag precis som när man arbetar, sen får du sjukpenning för dom dagarna som du begärt föräldrapenning.

Sjukpenningen baseras på din sjukpenninggrundande inkomst, precis som föräldrapenningen.

När du är föräldraledig, men blir sjuk, har den andra föräldern rätt att ta ut tillfällig föräldrapenning om barnet inte kan vara på förskolan förutsatt att han/hon går miste om inkomst från arbete/a-kassa.

Gällande sjukanmälan till arbetsgivaren vid föräldrapenning får du kolla med din arbetsgivare hur dom vill att du gör om situationen uppstår.

Hälsningar
    Stella, handläggare

Svar på tråden Sjukskrivning under föräldraledighet