• Elmiina

Är mitt barn för stort för babyskydd?

Det är såhär att jag har en dotter som väger drygt 10kg och är ca 75cm lång, hon är 10mån idag.

Vi har haft en besafe izi go babyskydd till henne men vi bytte till barnstol för ca 1mån sen.

Man ska ju byta till barnstol när barnet kan sitta hyfsat stadigt själv då det är säkrare. Även fast vi bytte stol så uppfattade inte jag babyskyddet som för litet ännu.

Men nu till frågan, vi ska utomlands om 2mån och dottern är då 1år och lär väga ca 11kg och vara 80cm lång (nu chansar jag iförsig). Vi har en resevagn där babyskyddet kan klickas fast -supersmidigt. Kan dottern använda den i 1 veckas tid eller är hon helt enkel för stor? Självklart tar vi med sittdelen till vagnen, babyskyddet är tänkt att användas vid taxiresor tex.

Besafe säger att stolen är godkänd till 13kg och ca 12mån. Medans andra sidor säger att babyskydd överhuvudlag gäller till ca 9mån och att huvudet inte får sticka ut.

• Svar på tråden Är mitt barn för stort för babyskydd?
  • Orkide

Sticker huvudet ut? Då kanske det inte är så säkert eller bekvämt för den delen. Prova att sätt henne där och utgå från hennes kroppsbyggnad.

• Elmiina

Nej det gör det inte. Tänkte fota henne i stolen och visa men det känns ju onödigt då det är om ca 2mån den isåfall ska användas. Eller 1 1/2mån för att vara petig :p Hon satt nöjd i den innan vi bytte stol, hon verkar tycka att den nya är bökig, sover sämre eftersom hon inte kan ligga mer.

• Karpalo

Sonen hade ett Akta Graco som anses som ett av de större babyskydden. Vi bytte stol när han va ca 68 cm och då var han nätt o jämnt så han rymdes (en vänss dotter som var exakt lika lång hade gott om utrymme). Nu är han 77 och är sen länge för lång för det då han har lång överkropp medan vännens dotter fortfarande kan sitta i sin och de är väl ganska jämnlånga fortfarande.
    Det beror helt enkelt på om din dotter har långa ben eller lång överkropp, längden i sig säger inte så mycket :) Bäst är att testa när det närmar sig, når huvudet över kanten så är hon för lång (eller vikten överstiger max).

• mammalovis

Då vi sällan åker bil med barnen utan går dagligdags köpte vi ny stol först igår och dottern är drygt 1 år. Tanken är att den nya stolen placeras i bilen som används av familjen och sambon kommer ha kvar babyskyddet en tid, om han skulle behöva ha med henne.

Hon vägde 10 kg som ettåring och var 74,5 cm, så med hennes kroppsbyggnad har hon ca 5 cm kvar tills huvudet når toppen.

Så i ert fall beror det väl på hur lång överkropp hon kommer ha. Ingen del av huvudet ska ju sticka upp ...

Månadsangivelsen är ju en rekommendation utifrån att barnen brukar sitta stadigt då. Så var huvudet hamnar i första hand och vikten i andra skulle jag säga.

Svar på tråden Är mitt barn för stort för babyskydd?