• Kejkej91

Fota porträtt.

Hej, 

Jag är rätt färsk inom foton av porträtt och jag är nyfiken på vilka inställningar osv som är mest lämpat för porträtt, till exempel om man fotar en person mer fräknar och verkligen vill att dessa skall synas. 

Ja jag tror ni förstår hur jag menar, ingen brush-effekt, utan det skall vara naturligt och äkta :)

• Svar på tråden Fota porträtt.
  • Nimrod

Det beror ju på ljuset, miljön, ute eller inne. Antar att du använder systemkamera, använder du photoshop? Jag behandlar alltid bilderna i Photoshop för att få de effekterna jag vill ha!

• Kejkej91
    Nimrod skrev 2014-06-29 21:23:35 följande:

Det beror ju på ljuset, miljön, ute eller inne. Antar att du använder systemkamera, använder du photoshop? Jag behandlar alltid bilderna i Photoshop för att få de effekterna jag vill ha!

..

Ja jo men tänkte om det fanns något litet tips. Nej inte photoshop vill ta 'naturliga och fina' bilder och inye hålla på att redigera fram skönhet
  • Kejkej91
    Godnatt skrev 2014-06-30 11:25:37 följande:

Först och främst, känner du till samspelet mellan ISO, bländare och slutartid?

Ja börjar få någorlunda kläm på det
  • Godnatt

Dra då som vanligt en stor bländare och fokusera på ögonen. Ljusmät efter ansiktet och öka färgmättnaden och kontrasten ett steg i kameran. Använd reflexskärm eller blixt utomhus för att lätta upp skuggorna eller sätt personen vid ett stort fönster vid ena sidan av ansiktet och en reflexskärm eller en stor frigolitskiva vid andra sidan för att lätta upp skuggsidan.
    Fotar du i svartvitt finns det olika filtereffekter i kameran som orange, röd, blå osv. Beroende på filterinställning framhävs olika delar av en människa.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Kejkej91
    Godnatt skrev 2014-06-30 18:43:12 följande:

Dra då som vanligt en stor bländare och fokusera på ögonen. Ljusmät efter ansiktet och öka färgmättnaden och kontrasten ett steg i kameran. Använd reflexskärm eller blixt utomhus för att lätta upp skuggorna eller sätt personen vid ett stort fönster vid ena sidan av ansiktet och en reflexskärm eller en stor frigolitskiva vid andra sidan för att lätta upp skuggsidan.

Fotar du i svartvitt finns det olika filtereffekter i kameran som orange, röd, blå osv. Beroende på filterinställning framhävs olika delar av en människa.

Tack så jätte mycket :) det ska jag absolut ta med mig!!
  • Nimrod
    Kejkej91 skrev 2014-06-30 17:30:26 följande:
    ..

Ja jo men tänkte om det fanns något litet tips. Nej inte photoshop vill ta 'naturliga och fina' bilder och inye hålla på att redigera fram skönhet

Jag fotar alltid i raw-format, då behövs efterbehandlingen i ett bildredigeringsprogram. Det är mitt digitala mörkrum!
Svar på tråden Fota porträtt.