• Saltvatten

Starta eget företag som gravid?

Jag fick i våras anställning på ett företag. Jag är provanställd i 6 månader och ett par veckor före provanställningen går ut brukar chefen tydligen ta ett samtal för att se om det ska gå över i fast anställning.
    Fick för ett tag sedan reda på att jag är gravid. Jag funderade på om jag skulle vara ärlig och säga detta eller inte till min chef.

Jag valde dock att berätta det. En av mina arbetskamrater tyckte jag var fullständig idiot som sa nåt så tidigt och särskilt då vår chef inte finns på plats hos oss utan har sin bas i en annan stad och vi träffar henne nån gång per månad. Samtidigt är vår arbetsplats ganska liten och då jag tidigare haft ett missfall så ville jag att mina kollegor skulle veta om situationen. Jag har dessutom varit så trött och illamående så jag känner att det är bra om de vet om och kanske har lite förståelse för att jag inte alltid kan köra på i 100%.
    Sedan vet jag att såna här saker har en tendens att sprida sig, hur lätt är det inte att nån av mina kollegor eller elever (jobbar på ett läroföretag) råkar försäga sig. En av mina kollegor är för övrigt även släkt med min chef och umgås privat med henne. Dessutom kan det ju vara synligt sedan vid jobbsamtalet om ett par månader, känns ju ganska dumt då att sitta och försöka neka eller inte låtsas om det fast det syns.

Jag tyckte kort och gott att det var bättre att det kom från mig än att det ser ut som att jag försöker smussla och undanhålla det!
    Min chef gratulerade mig och var uppriktigt glad för min skull. Och hon sa inget rent ut men mellan raderna kunde jag ändå ganska väl utläsa att när jag kommer till slutet av provanställningen så är det "hit men inte längre" ungefär. Hon är ju inte så dum att hon skulle ange min graviditet som skäl till att avsluta anställningen men hon kan ju komma på vilken anledning som helst om hon vill och tyvärr har man inga rättigheter som provanställd när det gäller att få fortsätta i fast anställning.

Så jag sitter ju här och funderar på vad jag ska göra sen när jag väl är "utslängd" från jobbet. Det är ju inte många som anställer en kvinna som är mitt i graviditeten direkt.
    Så jag funderar på möjligheten att starta eget företag. Har några idéer som jag arbetar på.

Men samtidigt funderar jag på om det är idiotiskt att starta eget när man står mitt uppe i graviditeten?
    Tar gärna emot tips från er andra som startat eget när ni varit gravida eller efter att ni fått barn.

• Svar på tråden Starta eget företag som gravid?
  • Dixie

det beror väl lite på vilken typ av företag det är - är det något som du kan sköta hemifrån samtidigt som du är hemma med en baby, ja varför inte! är det ett företag som kräver kundbesök etc - då hade jag nog avvaktat! 

• Saltvatten
    Dixie skrev 2014-06-30 12:59:52 följande:
    det beror väl lite på vilken typ av företag det är - är det något som du kan sköta hemifrån samtidigt som du är hemma med en baby, ja varför inte! är det ett företag som kräver kundbesök etc - då hade jag nog avvaktat! 
    Mina idéer går mer mot ett företag som sköts hemifrån.
  • BjörkW

Vad tråkigt med jobbet. Blev med "utkastad" från mitt jobb pga graviditeten (eller arbetsbrist enligt min arbetsgivare). Dock löste facket det så jag är fortfarande anstäld och kommer vara det tills mammaledigheten är slut så får vi se om jag vill jobba kvar eller kanske startar mitt eget :) Men jag skulle ALDRIG klarat av att starta ett eget under denna graviditet då jag inte ens klarade av att gå en mattekurs... Har mått så sjuskt dåligt på alla sätt och fogarna har hindrat mig från att klara av att sköta om mig själv, som duscha osv. Jag har varit sjukskriven sen v 16 och är nu i v 29 och det börjar bli värre igen. Även fast jag skulle kunna sköta företaget från soffan skulle jag inte orkat med det.

Behöver verklige inte bli så illa för dig, men kan vara bra att ha det i bakhuvudet. Ta kontakt med försäkringskassan hur du ska göra redan nu så kan dom komma med råd om vad som blir mest ekonomiskt för dig. Om du har jobbat i 6 månader så kan du frysa din sgi bara du skriver in dig på arbetsförmedlingen samma dag du går från jobbet, men startar du föetaget så tror jag att din sgi fryser från din tidigare lön. För gör den det så kör säger jag :D

Lite beroende på hur långt gången du är när du slutar jobba så kan du bli sjukskriven från arbetsmarknaden om läkare och försäkringskassan anser att du är för "oatraktiv" på marknaden pga graviditeten.

Lycka till!

• Saltvatten
    BjörkW skrev 2014-07-01 18:39:08 följande:

Vad tråkigt med jobbet. Blev med "utkastad" från mitt jobb pga graviditeten (eller arbetsbrist enligt min arbetsgivare). Dock löste facket det så jag är fortfarande anstäld och kommer vara det tills mammaledigheten är slut så får vi se om jag vill jobba kvar eller kanske startar mitt eget :) Men jag skulle ALDRIG klarat av att starta ett eget under denna graviditet då jag inte ens klarade av att gå en mattekurs... Har mått så sjuskt dåligt på alla sätt och fogarna har hindrat mig från att klara av att sköta om mig själv, som duscha osv. Jag har varit sjukskriven sen v 16 och är nu i v 29 och det börjar bli värre igen. Även fast jag skulle kunna sköta företaget från soffan skulle jag inte orkat med det.

Behöver verklige inte bli så illa för dig, men kan vara bra att ha det i bakhuvudet. Ta kontakt med försäkringskassan hur du ska göra redan nu så kan dom komma med råd om vad som blir mest ekonomiskt för dig. Om du har jobbat i 6 månader så kan du frysa din sgi bara du skriver in dig på arbetsförmedlingen samma dag du går från jobbet, men startar du föetaget så tror jag att din sgi fryser från din tidigare lön. För gör den det så kör säger jag :D

Lite beroende på hur långt gången du är när du slutar jobba så kan du bli sjukskriven från arbetsmarknaden om läkare och försäkringskassan anser att du är för "oatraktiv" på marknaden pga graviditeten.

Lycka till!

Vad tråkigt att höra att du blev så illa behandlad.
    Det är ju som att arbetsgivaren tar för givet att när man är gravid så blir man fullkomligt värdelös Obestämd Jag kommer sakna mitt jobb mycket! Jag har en hygglig lön och jag trivs med det jag gör. Fick feedback från min chef sist jag hade samtal med henne och berättade om graviditeten att jag verkade ha en god relation till mina elever.

När min provanställning är slut har jag jobbat 6 månader på heltid. Jag kommer vara i v 21 när provanställningen går ut.

Ja, jag har mina funderingar på detta med eget. Att starta eget är dock nåt jag funderat på i ett par års tid men studier och jobb har kommit före såna planer. Men man vet ju aldrig hur man mår under graviditeten. Vissa mår ju toppenbra efter att de kommit över sitt illamående medan vissa inte slutar må illa och får både foglossning och andra saker upptill.
    Jag är en ganska drivande person och till min nackdel är kanske att när jag vill nåt så blir jag så envis när jag arbetar för det att jag lätt blir blind för att ta hand om mig själv.

Som exempel så fick jag mig en liten tankeställare för ett par veckor sedan när jag pratade med min mormor per telefon och berättade att jag skulle ha en veckas semester och att jag och min man då skulle åka iväg till annan del av landet för riktig semester. De sista åren har jag pluggat rätt intensivt och när somrarna kommit så tog jag aldrig ledigt utan jobbade. En av mina chefer t  o m propsade på mig mina semesterdagar en sommarperiod för att hon tyckte att "alla behöver faktiskt lite ledigt". Och under den lediga veckan så gjorde projekt hemma istället och röjde ur källaren, städade och försökte utnyttja tiden till fullo med saker.
    Min mormors kommentar nu när jag sa att jag skulle på semester var helt enkelt "-men så roligt! Du som inte tagit nån riktig semester på flera utan bara pluggat och jobbat, detta förtjänar du!"

Så risken är väl att jag kommer lägga ner 20 timmar/dygn i företaget om jag kör igång det, vilket nästan krävs för jag har inga illusioner om att det är ett 8-16 jobb direkt Obestämd
    Så det kräver lite eftertanke men det hade varit enormt roligt!
  • BjörkW
    Saltvatten skrev 2014-07-01 18:56:48 följande:
    Vad tråkigt att höra att du blev så illa behandlad.
    Det är ju som att arbetsgivaren tar för givet att när man är gravid så blir man fullkomligt värdelös Obestämd Jag kommer sakna mitt jobb mycket! Jag har en hygglig lön och jag trivs med det jag gör. Fick feedback från min chef sist jag hade samtal med henne och berättade om graviditeten att jag verkade ha en god relation till mina elever.

När min provanställning är slut har jag jobbat 6 månader på heltid. Jag kommer vara i v 21 när provanställningen går ut.

Ja, jag har mina funderingar på detta med eget. Att starta eget är dock nåt jag funderat på i ett par års tid men studier och jobb har kommit före såna planer. Men man vet ju aldrig hur man mår under graviditeten. Vissa mår ju toppenbra efter att de kommit över sitt illamående medan vissa inte slutar må illa och får både foglossning och andra saker upptill.
    Jag är en ganska drivande person och till min nackdel är kanske att när jag vill nåt så blir jag så envis när jag arbetar för det att jag lätt blir blind för att ta hand om mig själv.

Som exempel så fick jag mig en liten tankeställare för ett par veckor sedan när jag pratade med min mormor per telefon och berättade att jag skulle ha en veckas semester och att jag och min man då skulle åka iväg till annan del av landet för riktig semester. De sista åren har jag pluggat rätt intensivt och när somrarna kommit så tog jag aldrig ledigt utan jobbade. En av mina chefer t  o m propsade på mig mina semesterdagar en sommarperiod för att hon tyckte att "alla behöver faktiskt lite ledigt". Och under den lediga veckan så gjorde projekt hemma istället och röjde ur källaren, städade och försökte utnyttja tiden till fullo med saker.
    Min mormors kommentar nu när jag sa att jag skulle på semester var helt enkelt "-men så roligt! Du som inte tagit nån riktig semester på flera utan bara pluggat och jobbat, detta förtjänar du!"

Så risken är väl att jag kommer lägga ner 20 timmar/dygn i företaget om jag kör igång det, vilket nästan krävs för jag har inga illusioner om att det är ett 8-16 jobb direkt Obestämd
    Så det kräver lite eftertanke men det hade varit enormt roligt!
    Jag trivs riktigt bra på mitt jobb och har kommit bra överens med alla, så blev så chokad när min arbetsgivare gjorde såhär. Så är inte jättesugen på att gå tillbaka dit, plus att det ligger långt bort och tiderna inte riktigt passar "småbarnslivet". Är väldigt inne på att starta eget och börja jobba med hur och om det är möjligt under mammaledigheten och sen kunna "dra igång" när sambon är pappaledig.

Har inte haft "semester" sen jag gick på gymnasiet :P Haha. Älskar att jobba och därför sitter jag också här nu med fogar som tar kål på mig. Jobbade på tills kroppen gav upp och blev liggandes i 3 dygn utan att ta mig upp eller ens kunna äta. Har jag lärt mig något under grviditeten är det att lyssna på min kropp, vilket jag aldrig gjort innna.

Hoppas kunna hitta något närmare timjobb och sen kunna starta upp företaget vid sidan om :) Men har du att välja mellan att bli arbetslös eller egenföretagare, så låter egenföretagare så mycet roligare :D Hoppas du kommer må bra så du orkar med att satsa!
Svar på tråden Starta eget företag som gravid?