Äktenskapsförord/dödsfall/testamente
Vi har i dagsläget ett äktenskapsförord som säger att våra arv från föräldrar mm är enskild egendom. Detta innefattar makens föräldrahem som vi i dagsläget nyttjar som sommarstuga.
Vi har insett att vi behöver skriva testamente för "styra" att fastigheten fortsätter gå i makens "släktträd". Jag vill ju inte att en eventuell framtida partner ska ha rätt still fastigheten eller att jag måste skriva äktenskapsförord kring det. De "känns" bättre att maken villkorar i testamente vad som ska hända med fastigheten, både för mig och för honom.
Vad gäller med tanke på nyttjanderätt/underhållsskyldighet om testamente har skrivits eller inte skrivits?
Innan barnen är nog gamla att bestämma själva vill jag ju fortfarande använda och underhållshålla fastigheten åt dem. Det är inte säkert att de kommer ärva (tillräckligt) för att man ska kunna betala underhåll från barnens egna konton.
Hur löser man på bästa sätt en sådan situation? Maken vill inte att jag hamnar på ett stort minus för att jag sköter underhållet tills barnen blir myndiga.
Vi kommer att kontakta jurist till hösten, men vill ha lite uppslag på upplägg.