• Erfdgt

När ska man byta och vilken bilstol?

Vår yngsta dotter blir snart fem månader och sitter ju alltså i babyskydd nu.

När ska man byta till en bilstol? Alltså nästa stol.

Och vilken bilstol rekommenderar ni och varför? Vad använder ni för någon?

• Svar på tråden När ska man byta och vilken bilstol?
  • Whitetrash86

12 månader eller 12kilo brukar det väl vara.
    Beror på vad det står på stolen.

Annars är en bra riktlinje är barnet vuxit ur stolen.

• älskarlivet81

Helst när barnet kan sitta själv faktiskt då en vanlig bilstol är säkrare.

Whitetrash86 skrev 2014-06-28 22:21:36 följande:
    12 månader eller 12kilo brukar det väl vara.

Beror på vad det står på stolen.

Annars är en bra riktlinje är barnet vuxit ur stolen.

• Sisisisi

Så fort barnet kan sitta, vissa säger med stöd andra säger utan stöd. Runt 6 mån brukar vara lagom iaf.

Jag skulle välja besafe Izi plus, det är den bästa stolen jag har haft och dessutom funkar den tills barnet är minst fem år, många andra stolar blir urvuxna tidigare. Andra bra stolar med lång användningstid är britax Maxway och multitech och axkids stolar.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Whitetrash86
    älskarlivet81 skrev 2014-06-28 22:23:39 följande:

Helst när barnet kan sitta själv faktiskt då en vanlig bilstol är säkrare.

Tog väl lite extra på "ska" Glad och efter 1 år så får dom ju inte sitta i babyskydd.

Annars är det såklart bra om man kan byta tidigare till något säkrare, vilket är vid ca 6 månader och barnet ska sitta utan stöd.
  • älskarlivet81

Får och får... Vem säger att de inte "får" göra det så länge babyskyddet inte är för litet?

Whitetrash86 skrev 2014-06-28 22:54:31 följande:
    Tog väl lite extra på "ska"  och efter 1 år så får dom ju inte sitta i babyskydd.

Annars är det såklart bra om man kan byta tidigare till något säkrare, vilket är vid ca 6 månader och barnet ska sitta utan stöd.

• Nybblan90

Jag har också en 5/månaders och ska byta till bilstol snart :) dom säger från 9kg men min pojke väger ca 7.5 kg. Dock ska inte bältet vara draget "runt" axeln utan över när man spänner fast i babyskyddet, och han börjar bli för lång! Kan i princip sitta själv ;)

Jag har kollat på maxi-cosi, vill ha en stol som går att fälla när barnet sitter i eftersom han fortfarande är så liten. Annars är det väl britax som jag kollat på också, den går också att reglera lutning på men inte när barnet sitter i.

Svar på tråden När ska man byta och vilken bilstol?