• Visflicka

Gammal bilbarnstol, hur petigt?

Jag och sambon väntar första barnet i oktober. Vi har just fått ärva en bilbarnstol för nyfödd av min kusin. Men nu när jag kollade datummärkningen står det att den är från 2006, vilket innebär att den är åtta år gammal. Jag försökte luska på internet hur länge en bilbarnstol är duglig för jag har hört att det bara är ett visst antal år som är bra. Det jag kunde få fram är fem-sex år för en stol för nyfödda. Stämmer det? Och hur petigt är det egentligen? Man vill ju inte riskera något när det handlar om ett barns liv.

• Svar på tråden Gammal bilbarnstol, hur petigt?
  • Tedrickare1

Krockar ni ofta?

Allvarlig talat så tycker jag att hela den där debatten (som råder på familjeliv enbart), är riktigt, riktigt överdriven.

Du lär dock få flertalet andra svar som inte stämmer överens med mitt. Detta är familjeliv.se vettu. ;)

• Regnbågsfärg

Om den är ärvd fler gånger så vet du ju faktiskt inte om den är krockad eller stötskadad nångång.. Mindre säker isf.

• Regnbågsfärg
    Tedrickare1 skrev 2014-06-28 12:22:24 följande:

Krockar ni ofta?

Allvarlig talat så tycker jag att hela den där debatten (som råder på familjeliv enbart), är riktigt, riktigt överdriven.

Du lär dock få flertalet andra svar som inte stämmer överens med mitt. Detta är familjeliv.se vettu. ;)

Nej men när det väl händer så hade du önskat att du hade en säker barnstol. Använder du heller inget bälte? Hjälm när du cyklar? Jag kan nog komma på fler,,,

Alla tänker allltid.

"Det händer inte mig"

Tills det händer
  • Tedrickare1

Jag vet bara att vi köpte ALLT nytt. Vagn för 10000:-, tillbehör till den för 5000:-, bilbarnstol för 9000:- totalt (ett babyskydd, en stor i pappas bil, samt en stor i mormors bil).

Hoppgunga, babysitter, Bumbostol, babygym... Alltså ALLT nytt och SVINDYRT.

Nu känner jag bara WHY!? Haha... Men, aja, ni gör ju som ni vill. :)

• ja88

Nej, du bör inte använda den. 5-7 år är rekommendationen för att utvecklingen går snabbt framåt, och för att babyskydd slits ganska hårt - de används kort tid så är de 8 år har de antagligen ett gäng olika "användare" på nacken, de flyttas mycket i och ur bil och kånkas runt på, utsätts för temperaturväxlingar, stöts i, kanske tappas, etc.

Självklart, så länge man inte krockar så spelar det ingen roll. Så länge man inte krockar spelar det ju ingen roll om man sätter barnet framför en aktiv airbag heller, eller om man använder bilbältet eller öht har bilbarnstolar..... det är ett idiotiskt argument, för alla säkerhetsanordningar i bilen är avsedda för att skydda så bra som möjligt när olyckan väl är framme.

Begagnat, secondhand och ärvt är utmärkt för de allra flesta barnsaker - men med just bilbarnstolarna bör man vara petigare, rekommendationerna finns av en bra anledning.

• Regnbågsfärg
    Tedrickare1 skrev 2014-06-28 12:29:33 följande:

Jag vet bara att vi köpte ALLT nytt. Vagn för 10000:-, tillbehör till den för 5000:-, bilbarnstol för 9000:- totalt (ett babyskydd, en stor i pappas bil, samt en stor i mormors bil).

Hoppgunga, babysitter, Bumbostol, babygym... Alltså ALLT nytt och SVINDYRT.

Nu känner jag bara WHY!? Haha... Men, aja, ni gör ju som ni vill. :)

Ja,, känner man att man måste ha ALLT nytt så blir det ju dyrt...

Men när det gäller säkerhet viker jag inte en tum. Det lilla vi kan påverka när det gäller bilkrockar liksom..
  • Visflicka

Tack för svaren. Dock är det så att jag med säkerhet vet att stolen enbart är använd av min kusins barn. Vilka enbart är två stycken, och de har aldrig krockat. Så det handlar ju definitivt inte om ett flertalet användare, och min kusin har varit försiktig med den.

Men det kanske kan vara idé att köpa en nyare ändå?

Jag anser inte att man behöver köpa allt nytt. Det mesta har jag fått, vagn får vi låna en hyfsat ny och en bärsele som är använd en gång har jag inhandlat. Det enda som jag funderat på just nu av nyare modell är just bilbarnstol och barnstol. Och detta därför att det handlar om säkerhet. Vi åker inte så mycket bil och det kommer nog inte bli så mycket heller men när det väl händer vill man ju vara säker. Så trots att enbart min kusin använt den så är den ju åtta år gammal och plast blir ju dåligt med tiden. Så jag har lite beslutsångest.

• Visflicka

Har man å andra sidan fått det mesta gratis eller till en rimlig summa bör man kanske inte knussla så mycket och istället unna sig lite mer säkerhet.

• Ellie

Jag vet inte var ni bor eller hur det fungerar där, men i alla fall i Göteborg kan man hyra babyskydd på Trafikverket eller på Östra sjukhuset (kanske fler ställen?). Jag tror det kostar omkring 6-800 kronor och då får man ett skydd som är tillräckligt nytt och säkert. Det minskar ju kostnaden en del.
    I övrigt är det nog bättre att du ställer frågan till Trafikverket och berättar vilket märke det är där. De kan säkert göra en bättre bedömning av säkerheten än vi kan.

• ja88
    Visflicka skrev 2014-06-28 13:05:06 följande:

Jag anser inte att man behöver köpa allt nytt. Det mesta har jag fått, vagn får vi låna en hyfsat ny och en bärsele som är använd en gång har jag inhandlat. Det enda som jag funderat på just nu av nyare modell är just bilbarnstol och barnstol. Och detta därför att det handlar om säkerhet. Vi åker inte så mycket bil och det kommer nog inte bli så mycket heller men när det väl händer vill man ju vara säker. Så trots att enbart min kusin använt den så är den ju åtta år gammal och plast blir ju dåligt med tiden. Så jag har lite beslutsångest.

Du tänker helt rätt, babyskyddet har ju överskridit sin rekommenderade livslängd och bör därför kasseras.

Önskar ni fler barn så får ni ju användning för babyskyddet fler gånger, annars kan det säljas när ni använt det klart utan att förlusten behöver bli så stor. Jag har precis köpt nytt babyskydd med bas för 1195 kr på kampanj, till tredje och sista barnet, stolen till storasyskonen hade inte varit för gammal men jag hade redan sålt den. Runt 700 hoppas jag kunna få när jag säljer det sedan, då kommer det ju fortfarande vara under ett år gammalt. Ingen stor kostnad i slutändan.
Svar på tråden Gammal bilbarnstol, hur petigt?