• mycketsaft

Kan man ta en skadad katt till vet utan ägarens godkännande?

Vad händer om jag tar en skadad katt till veterinären utan att ägaren godkänt det? Förutom att jag måste betala kostnaden då.. Det gäller en kattstackare som går omkring med ett stort köttsår på halsen.

• Svar på tråden Kan man ta en skadad katt till vet utan ägarens godkännande?
  • mycketsaft

Jag gör det snart ändå, oavsett om jag kan bli åtalad..

• nemo1

Är inte katten chipad eller märkt så får ägaren skylla sig själv. Skulle du sedan få tag på ägare så får denne stå för kostnaden eller få en anmälan till länsstyrelsen.

• mycketsaft

Jag vet inte men en kompis vet. Hon sa till ägaren att hon kommer att anmäla henne om hon inte tar den till veterinär, ägaren verkar inte göra något ändå. Hon lär ju få en anmälan på sig och förhoppningsvis tar man katten ifrån henne men den behöver vård innan dess.

• mycketsaft
    nemo1 skrev 2014-06-27 20:50:08 följande:

Är inte katten chipad eller märkt så får ägaren skylla sig själv. Skulle du sedan få tag på ägare så får denne stå för kostnaden eller få en anmälan till länsstyrelsen.

Det var det jag hoppades på, tänkte hämta den när den inte är på någons gård. För den går ju självklart lös ute i mycket tätbebyggt område.
  • Drottningen70

Ta katten till vet. Du riskerar inget vågar jag påstå. Har själv gjort det. Det enda veterinären är intresserad av är att få betalt...

• mycketsaft
    Drottningen70 skrev 2014-06-27 20:54:40 följande:

Ta katten till vet. Du riskerar inget vågar jag påstå. Har själv gjort det. Det enda veterinären är intresserad av är att få betalt...

Då så. Då återstår bara det kniviga, att fånga in henne..
  • mycketsaft

Min kompis har i alla fall ringt polisen nu.

• Birmafröken

En skadad katt måste få vård eller avlivas. Att inte göra något är att utsätta katten för onödigt lidande, vilket är ett brott mot djurskyddslagen som ägaren kan åtalas för. 

• gudsfurste

Härligt TS :) 

Vad fint gjort av dig, inte alla som skulle lägga ut pengar på veterinär för någon annans djur (även om alla borde)

Svar på tråden Kan man ta en skadad katt till vet utan ägarens godkännande?