• CFly

Utlägg - Faktura åt annan

Om ett annat företag (säljaren) har gjort ett utlägg till mitt företag (köparen) som dem har fått en faktura på, så istället för att dem bokför den som utlägg och ger mig en kopia så får jag hela fakturan med anmodan att du kan väl betala den direkt. 

Summa sumarum pengamässigt blir det ju samma sak. Betalningen hamnar hos leverantören av fakturan och pengarna skulle annars bara gått rakt igenom säljaren. Men hur hanterar jag det i min bokföring? Dra moms m.m då det är jag som ska ha avdragsrätten?

• Svar på tråden Utlägg - Faktura åt annan
  • sportpappa

Här kan du läsa en relevant skrivelse från Skatteverket:
    http://www.skatteverket.se/rattsinformation/skrivelser/arkiv/ar/2004/2004/skrivelser20040316.4.18e1b10334ebe8bc80003876.html

I regel ska fakturan vara utställd till rätt företag för att du ska få dra någon moms. I skrivelsen så skrivs det om undantag om det på annat sätt går att se på fakturan eller att du har bevis på att varan/tjänsten var till just ditt företag.

Jag hade sett till att få en ny korrekt faktura av antingen den ursprungliga säljaren eller av företaget som gjort utlägget. Då blir det inga frågetecken vid en eventuell granskning.

Svar på tråden Utlägg - Faktura åt annan