• Madmoiselle

Katthem som tar emot utefödda skyggisar

Är det någon som vet ett katthem i mellan Sverige som tar emot utefödda skyggisar? (Förutom Vaxholm och Akutgruppen) Vi pratar om en utefödd katt som aldrig har varit inne innan jag fångade in honom.

Jag vill inte ha listor på katthem, jag vill att någon som vet svarar. Det här är som sagt ingen blyg katt, utan mer en vildkatt.

• Svar på tråden Katthem som tar emot utefödda skyggisar
  • nemo1

Och den enda vildkatten vi har i Sverige är lodjuret Flört

• Madmoiselle

Jag vet, men jag uttrycker mig så för att folk ska förstå. Stockholms katthem har redan sagt nej eftersom han är för skygg. Helst vill jag att han kommer in på Vaxholm, men det verkar helt omöjligt att få en plats.

• nemo1

De har intagningsstopp just nu. Det är så gott som alltid fullt på katthemmen pga oansvariga kattägare som släpper ut sina okastrerade katter. Det du kan göra är att sätta upp honom på väntelista, men de utelevande katterna kommer att gå före, vilket du säkert förstår. Varför kan du inte behålla honom själv då?

• nemo1

Det som behövs är massor med uppmärksamhet, bus och lockande med god mat. Det går absolut att få en utefödd katt att bli tam. Har själv mycket stor erfarenhet av dessa katter.
    Det funkar inte om man är borta större delen av dagen utan det kvävs massor med engagemang, och som sagt ge katten massor med uppmärksamhet så kommer du få massor tillbaka en vacker dag.

• Madmoiselle

Jag vet, och jag har frågat om jag får sätta upp honom på väntelista flera gånger men får inget svar. Det är helt okej om jag får in honom ett par månader, självklart väntar jag mig inte att få in honom under högsäsongen. Jag är beredd att hjälpa till med det jag kan också, kastrerad, id märkt och vaccinerad är han redan men jag skänker gärna en slant också.

Jag har fullt med egna katter och jourkatter hemma så jag kan tyvärr inte behålla alla jourisar. Med den här katten känns det som att jag har tagit mig vatten över huvudet också, jag har aldrig sett en så skygg katt. Jag lånade en fälla för att han var skadad, jag visste inte hur skygg han var.

• nemo1
    Madmoiselle skrev 2014-06-27 16:47:34 följande:
    Jag vet, och jag har frågat om jag får sätta upp honom på väntelista flera gånger men får inget svar. Det är helt okej om jag får in honom ett par månader, självklart väntar jag mig inte att få in honom under högsäsongen. Jag är beredd att hjälpa till med det jag kan också, kastrerad, id märkt och vaccinerad är han redan men jag skänker gärna en slant också.

Jag har fullt med egna katter och jourkatter hemma så jag kan tyvärr inte behålla alla jourisar. Med den här katten känns det som att jag har tagit mig vatten över huvudet också, jag har aldrig sett en så skygg katt. Jag lånade en fälla för att han var skadad, jag visste inte hur skygg han var.
    Det lär ta mer än ett par månader. Många katter som går hemlösa i kylan vintertid får även de vänta mycket länge. Det kan ta upp till ett år då det ofta är katter helt utan hem som står i kö och som prioriteras.
  • Madmoiselle
    nemo1 skrev 2014-06-27 19:19:15 följande:
    Det lär ta mer än ett par månader. Många katter som går hemlösa i kylan vintertid får även de vänta mycket länge. Det kan ta upp till ett år då det ofta är katter helt utan hem som står i kö och som prioriteras.

Isåfall får han somna in tyvärr.
  • nemo1

Du kan väl för fan inte avliva en frisk katt bara för att den inte vill ligga i knät på dig???????????????????? Du har tagit på dig ansvaret och tänker svika katten som har haft det så tufft redan.
    Vad gör det om den inte är kelig ÄN, för det är jag övertygad om att den kommer att bli. En av mina fd jourkatter var så aggressiv  (av rädsla)  att hon anföll mig första tiden. Slutade med att hon var fullt klappbar och låg med de andra katterna och sov i soffan och NJÖT av att någon inte åter igen inte svikit henne.

• jossie01
    nemo1 skrev 2014-06-28 22:35:13 följande:
    Du kan väl för fan inte avliva en frisk katt bara för att den inte vill ligga i knät på dig???????????????????? Du har tagit på dig ansvaret och tänker svika katten som har haft det så tufft redan.

Vad gör det om den inte är kelig ÄN, för det är jag övertygad om att den kommer att bli. En av mina fd jourkatter var så aggressiv  (av rädsla)  att hon anföll mig första tiden. Slutade med att hon var fullt klappbar och låg med de andra katterna och sov i soffan och NJÖT av att någon inte åter igen inte svikit henne.

Åk och hämta den du då. Jävla påhopp. Tycker ts är bra som ens försöker ta tag i detta på bästa sätt. Om katten inte kan få det bra är det bättre att den somnar in.
Svar på tråden Katthem som tar emot utefödda skyggisar