Mamori skrev 2014-06-27 12:39:33 följande:
Du vet säkert redan detta, men 1200 kcal/dag räknas som optimalt ur viktnedgångsynvinkel eftersom det inte triggar svältläget men ändå är minimalt med kcal. Så ju närmare det, desto snabbare borde du gå ner i vikt om du är normalstor. Nu är du ju mindre än normalt så det ligger kanske ngt lägre för dig, typ vid 1100 eller så.
Hur långt ner i vikt vill du gå? Det påverkar ju också.
Tack för svar! :) Jo det är väldigt lite med 500kcal, men jag ska öka eftersom jag börjar motionera men kan tyvärr inte göra det innan min operation som är om en vecka. Men ska prova med en dag på 800kcal, man måste ju får leva lite med :) Mitt mål är ju att kunna äta runt 1100-1200 kcal om dagen och ändå gå ner i vikt med hjälp av träningen.
Jag vet inte hur mycket jag vill gå ner än men mitt mål har alltid varit att komma under 60, men man vill ju inte heller se ut som ett benrangel. Anledningen till att jag vill gå ner i vikt är att jag planerar på att bli gravid i höst och känner att jag måste tappa lite först för att kunna känna mig mer bekväm att bli gravid och få igång träningen på nytt.