• SANOJ

En kaloririkare dag i veckan - vikt påverkan?

Hej! Jag har börjat på en diet där jag äter cirka 500 kalorier om dagen de första veckorna och sen ökar man i takt med motion. (Inga predikningar om att det är alldeles för lite osv, TACK!). Jag mår utmärkt, äter mig mätt eftersom jag väjer kalorisnåla livsmedel och går ner i vikt.

Men nu till min fråga. Lördag för mig har alltid inneburit en kaloririk och god middag och en skål godis på kvällen, vilket jag känner att jag inte kan ge upp. Om jag äter 800 kcal varje lördag, hur mycket kommer det att påverka min viktnedgång? 
    Kommer kroppen suga åt sig allt på en gång? 
    Någon som har erfarenheter?

Kan tilläggas att jag är 171 och väger 68 kilo.
  • Svar på tråden En kaloririkare dag i veckan - vikt påverkan?
  • Mamori

Jag gissar att det kommer att göra att du går ner i vikt fortare. Menar du att du på den kaloririka dagen äter 800 kcal med träning borträknat? Det är ändå jättelite men kanske kan ge en liten boost så att du kommer en liten bit upp från svältläget och då borde du gå ner mer i vikt. Testa :)

• Mamori

Du vet säkert redan detta, men 1200 kcal/dag räknas som optimalt ur viktnedgångsynvinkel eftersom det inte triggar svältläget men ändå är minimalt med kcal. Så ju närmare det, desto snabbare borde du gå ner i vikt om du är normalstor. Nu är du ju mindre än normalt så det ligger kanske ngt lägre för dig, typ vid 1100 eller så.

Hur långt ner i vikt vill du gå? Det påverkar ju också.

• SANOJ
    Mamori skrev 2014-06-27 12:39:33 följande:

Du vet säkert redan detta, men 1200 kcal/dag räknas som optimalt ur viktnedgångsynvinkel eftersom det inte triggar svältläget men ändå är minimalt med kcal. Så ju närmare det, desto snabbare borde du gå ner i vikt om du är normalstor. Nu är du ju mindre än normalt så det ligger kanske ngt lägre för dig, typ vid 1100 eller så.

Hur långt ner i vikt vill du gå? Det påverkar ju också.

Tack för svar! :) Jo det är väldigt lite med 500kcal, men jag ska öka eftersom jag börjar motionera men kan tyvärr inte göra det innan min operation som är om en vecka. Men ska prova med en dag på 800kcal, man måste ju får leva lite med :) Mitt mål är ju att kunna äta runt 1100-1200 kcal om dagen och ändå gå ner i vikt med hjälp av träningen.

Jag vet inte hur mycket jag vill gå ner än men mitt mål har alltid varit att komma under 60, men man vill ju inte heller se ut som ett benrangel. Anledningen till att jag vill gå ner i vikt är att jag planerar på att bli gravid i höst och känner att jag måste tappa lite först för att kunna känna mig mer bekväm att bli gravid och få igång träningen på nytt.

Svar på tråden En kaloririkare dag i veckan - vikt påverkan?