• Anonym (Fundersam)

Vad är rättvist?

Jag och mitt ex väntade barn tillsammans och det var planerat. 3 månader innan förlossning blir jag utkickad, han flyttar ihop med en annan tjej och säger att han inte vill ha något med mig eller barnet att göra. Nu är min dotter 5 veckor gammal och jag har inte hört något av honom, han svarar heller inte på mail och har bytt nummer så jag ej kan nå honom. Jag har ännu inte skrivit på faderskap, men jag ska göra det så snart jag kan.. min lilla tjej har svår kolik och skriker i princip hela dagarna och nätterna så har inte riktigt haft ork.. jag var tvungen att flytta in hos mina föräldrar då jag är arbetslös och dumt nog förlitade mig på att mitt ex skulle försörja oss.. Jag är 20 år, han är 31. Hur som helst så är han ju ändå skyldig till att betala underhåll till mig. Han är höginkomsttagare och jag funderar på hur mycket som är rättvist för honom att betala? Jag kan tycka 1200 är ganska lite, går det att få högre än så och hur går jag tillväga då? Då jag inte kan få tag på honom så måste jag diskutera detta med familjerätten va? Behöver verkligen hjälp, vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Vad är rättvist?
  • Mamman02

Kontakta försäkringskassan omgående! Och se till att få faderskapet fastställt! Det är inte du som ska skriva under dessa papper, utan ditt ex. Men du måste kontakta soc omedelbart!

• Anonym (Fundersam)
    Mamman02 skrev 2014-06-27 11:29:50 följande:
    Kontakta försäkringskassan omgående! Och se till att få faderskapet fastställt! Det är inte du som ska skriva under dessa papper, utan ditt ex. Men du måste kontakta soc omedelbart!

Oj, är det så bråttom? Varför?
  • Mamman02
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-06-27 11:37:23 följande:

Det är inget att dra ut på. Se till att få det ordnat, för din och ditt barns skull.
  • Anonym (q)

Det du behöver göra är att ansöka om underhållsbidrag från fk sedan fixar de resten det kommer bli utredning om faderskap och när den är fastställd så drar de från hans inkomst beroende på hur hög de är och sedan betalar fk till dig... De kommer oxå kalla in dig från familjerätten under utredningen..

• Mamman02
    Anonym (q) skrev 2014-06-27 11:48:40 följande:

Det du behöver göra är att ansöka om underhållsbidrag från fk sedan fixar de resten det kommer bli utredning om faderskap och när den är fastställd så drar de från hans inkomst beroende på hur hög de är och sedan betalar fk till dig... De kommer oxå kalla in dig från familjerätten under utredningen..

Det beror inte alls på hur hög den är. Går han inte med på att betala mer än vad som krävs, får ts stämma honom i tr för att få mer.
  • Anonym (tjena kompis)

Båda föräldrarna ska efter förmåga bidra till det gemensamma barnets försörjning.

I första hand är det upp till föräldrarna själva att komma överens om underhållets storlek. Om inte det funkar kan boendeföräldern stämma den andra föräldern på ett underhåll för barnet.

I ditt fall verkar det svårt för dig att kunna enas med pappan till ditt barn om underhållet. Då återstår en stämning om du inte nöjer dig med det som försäkringskassan betalar ut. Om du eller dina föräldrar har en hemförsäkring kan den täcka dina kostnader med stämningen, åtminstone delvis.

Det är påfrestande och kan även kosta en del pengar att stämma någon. Men samtidigt den enda möjligheten om ni två föräldrar ej kan enas.

Men jag håller med de andra om att du bör få faderskapet fastställt så fort som möjligt eftersom du inte kan få något underhåll innan dess.

Jag antar att pappan inte bidragit ekonomiskt till barnets spädbarnsutrustning (vagn, spjälsäng, skötbord, skötväska, nappflaskor, bärsele etc). Vid fastställandet av underhållets storlek i rätten brukar kostnaderna för spädbarnsutrustningen inkluderas i underhållet under det första året genom ett extra påslag varje månad. Ett tips om ditt ombud skulle missa det.

Jag har varit med om någonting liknande som du och var på gång med att stämma pappan till mitt barn. Det löste sig som tur var genom att vi slutligen kunde enas. Han betalade 3000 per månad under barnets första år och har därefter betalat 2000. I mitt tycke fortfarande en för låg summa men jag kände inte för att bråka när vi ändå lyckades uppnå någon sorts kompromiss till slut.

• Brumma

Mer än vad som krävs? Varför skulle han betala mer än vad som krävs?

Sedan tror jag att anonym (q) som du svarade menade underhållsstöd genom försäkringskassan. Om TS väljer att inte stämma på mer alltså. Och ärendet så stämmer det att de kollar de vad pappan har råd att betala och han betalar den uträknade summan till försäkringskassan. Försäkringskassan i sin tur ser till att TS får sina 1273:-

TS - för att få mer så måste du nog kunna bevisa att barnet kostar mer än normen. Enligt Konsumentverkets beräkningar kostar nämligen ett barn under ett år 1070:- i månaden i "övriga kostnader" om barnet ammas) och 760:- i månaden för mat efter att det slutar ammas. Sammanlagt blir det alltså 1860:- . Barnbidrag o underhåll blir 2323:-, alltså 463:- "över". Och då har du som boendeförälder inte lagt ngt själv.

Han är nämligen bara ålagd att försörja barnet, inte dig.

Med det sagt så tycker jag han verkar vara en riktig skitstövel, men det innebär inte att han blir dömd att betala mer än vad som är rimligt. Och innan det blir tjat om att barnvagn mm kostar - det kostar vad man TILLÅTER det kosta. Vår första barnvagn kostade 100:- på blocket. Babysittern 70:- Skötbord kan vara praktiskt men man KAN lika gärna byta på ett bord eller en säng. Barnkläder går att köpa för småpengar på loppisar...

• Brumma
    Mamman02 skrev 2014-06-27 11:29:50 följande:

Försäkringskassan kan inte hjälpa TS att få mer än 1273:-....
  • Brumma
    Mamman02 skrev 2014-06-27 11:51:46 följande:
    Det beror inte alls på hur hög den är. Går han inte med på att betala mer än vad som krävs, får ts stämma honom i tr för att få mer.
    Mitt långa ovanstående inlägg var svar på detta förresten...
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-06-27 11:37:23 följande:

Du kan inte kräva pengar av mannen förrän det är bekräftat att han är far. Därför är det vråttom med familjerättsbesöket!
  • Brumma
    Anonym (tveksam) skrev 2014-06-29 23:38:01 följande:
    Du kan inte kräva pengar av mannen förrän det är bekräftat att han är far. Därför är det vråttom med familjerättsbesöket!
    Lägger till lite info till TS.

Går du genom försäkringskassan kan du bara få retroaktivt underhållsstöd en månad tillbaka. Så se till att få faderskapsbeviset fixat.

Går du däremot till rätten och blir tilldöms underhåll så tror jag man kan få retroaktivt i tre år (vilket ju räcker gott o väl).
Svar på tråden Vad är rättvist?