• annatorsbo

Mitt bästa, bästa tips!

Det var många år sedan jag hängde på den här sidan inser jag. Lusläste allt här under de år jag och maken försökte bli gravida. Jag är nu snart 40 år och är lycklig mamma till två tjejer, 6 resp. 7 år gamla. Jag har i hela mitt liv varit överviktig och under perioden av barnlöshetsutredning konstaterades PCOS. Min mens var väldigt oregelbunden, kunde ha mens 4 ggr/år ibland och visste aldrig om och när den skulle komma. Då är det svårt att pricka in en befruktning. Efter att ha försökt på egen hand ett par år, sedan testa pergotime i några omgångar utan resultat stod vi i kö för IVF till hösten 2006. Men på sommaren blev jag ändå gravid på egen hand så att säga. Lyckan var total! Sedan kom barn nummer två av bara farten, 15 månader senare. Vi var ju inte speciellt noga m preventivmedel då eftersom vårt första barn kom efter fyra års försök.
    Men, nu till det, som jag själv önskade att jag fått veta under dessa år. Det är det här med lågkolhydratkost. Efter några år med småtjejerna kände jag att jag ändå behövde ta tag i det här med övervikten. Min mamma äter LCHF sedan flera år, ej på grund av att hon behövde gå ner i vikt, utan för att hennes mage var i olag. Hon hade ofta ont i magen, kände ingen matlust och var ganska trött jämt. Hon fick tips av en väninna m att börja med detta och sedan dess mår hon och hennes mage mycket bättre. Jag fick tips och recept av henne och läste också mycket om detta. Jag började med att utesluta socker och mjöl i maten, det där med det höga fettintaget väntade jag lite med, var trots allt en aning skeptisk till det hela. Jag gick ner 10-12 kilo relativt snabbt och i samband med detta fick jag plötsligt en regelbunden mens! Detta är nu 1,5 år sedan. Jag orkade (såklart!) inte hålla i det hela, utan började "fuska" efter ett halvår. Jag har gått upp nästan alla kilon igen, och inser nog att det här med att utesluta socker borde bli en hel livsstilsförändring för mig, eftersom jag fick lite problem med hjärtat för några månader sedan och nu behöver hålla vikt och blodfetter i bra nivå. MEN, trots min viktuppgång har mensen hållit sig regelbunden sedan den där kick-starten av LCHF. Så mitt bästa bästa tips till er PCOS-tjejer därute som vill bli gravida; ta bort sockret!! Det är värt att testa direkt och man behöver inte vänta in en lämplig period i menscykeln som så många andra hjälpmedel, typ Pergotime. Jag vill också passa på att tipsa om en bra bok i ämnet: Ett sötare blod, av Ann Fernholm. Man kan låna den på biblioteket, både som bok och E-bok. Hon skriver även om det här med hur sockret påverkar våra hormoner, verkligen läsvärd!
    Lycka till och varma kramar från Anna!

• Svar på tråden Mitt bästa, bästa tips!
  • Kattflickan

Man kan utesluta socker utan att börja använda mycket fett. Personligen tror jag mer på Paleodiet än LCHF!

Kul att du fått ordning på din cykel.

• Pandamamma79

Här är en till som fått regelbunden mens sen jag började med lchf. Jag är inte ens så strikt. Har också två flickor och det är ju lätt att undra varför man inte började med detta när vi försökte få barn. De är båda PergotimeBarn.

• Gweny

Hört många tipsa om det och som det funkat för och dem sen blivit gravida.

har tänkt att börja med det flera gånger, men är i sån ond cirkel med motgångar och då äter massa dumt.

Men man blir motiverad av att höra andra som det gått bra för. 

Svar på tråden Mitt bästa, bästa tips!