• Annzy

Vänja lilltjejev vid att sova i egen säng? (Ur en barnflickas perspektiv)

Hej!

Jag arbetar som barnflicka på heltid åt en tjej som nu är 2 år och 9 månader. Har varit hos henne sedan strax innan hon fyllde 2.

Nu är det så att hon sover i sina föräldrars säng fortfarande, och har aldrig ens provat att sova i en egen. Tillägger att det står en superfin barnsäng precis bredvid föräldrarnas som är oanvänd.
    Jag arbetar sådana tider att det är jag som nattar henne 5-6 gånger i veckan och jag nattar henne då i föräldrarnas säng. Jag känner, och har gjort länge, att hon är mogen nog att klara att sova själv. Nattningen är inga problem och går oftast på 10-15 minuter och jag känner att jag absolut skulle kunna ta på mig "projektet" med att lära henne att sova i egen säng.

Nu till frågan då jag behöver lite råd.
    Ska jag berätta för föräldrarna vad jag tycker, lägga fram förslaget och då berätta hur man skulle kunna lägga upp det osv? Eller är det för "känsligt" för mig som deras barnflicka att ta upp då jag absolut inte vill att de ska känna att jag tycker det är "dåligt" av dem att hon fortfarande sover i deras säng. Vi har ganska skilda åsikter gällande uppfostran av barn men jag känner inte att jag har någon rätt att klanka ner på hur de valt att göra vissa saker. De kanske inte vill att hon skall sova i egen säng över huvud taget just nu.

Har ni några tips och råd föräldrar?
    /Annzy

• Svar på tråden Vänja lilltjejev vid att sova i egen säng? (Ur en barnflickas perspektiv)
  • viseversa

Hur dom väljer att sova med eller utan sitt barn har inte du med att göra. Antagligen vill dom samsova och kommer själva inse när detta inte funkar längre. Du har ingen rätt att bestämma detta. Det är inte du som sover med barnet.

• cloudberry79
    viseversa skrev 2014-06-26 20:05:33 följande:
    Hur dom väljer att sova med eller utan sitt barn har inte du med att göra. Antagligen vill dom samsova och kommer själva inse när detta inte funkar längre. Du har ingen rätt att bestämma detta. Det är inte du som sover med barnet.
    Precis. Det är deras barn och de väljer vart barnet ska sova. Den dagen (om den kommer) som de vill ändra på den saken är det deras sak att ta initiativ.
    Just NO.
  • Drottningen70

Varför ska du lägga dig i det? Om

Både föräldrar och barn trivs med det, vad är då poängen att ändra på saken? Du tror väl inte att det är skadligt? Kanske är barnet så lätt att lägga just för att hon är trygg och ingen pga några konstiga "principer" hållit på och bråkat med henne om sängplats...

Svar på tråden Vänja lilltjejev vid att sova i egen säng? (Ur en barnflickas perspektiv)