• Acubens

Känslig prostata

Varför upplever man sexuell njutning av att få prostatan stimulerad?
    Vad finns det för biologiska mekanismer och naturlig förklaring till det? 

Själv upplever jag enorm sexuell njutning av det, men det är ju väldigt ologiskt på något sätt, till vilken nytta?

• Svar på tråden Känslig prostata
  • Anonym (Intressant)

Intressant frågeställning. Måste fundera på den.

• Kattpappa08

Här är en något konstig förklaring från Wikipedia: Prostatan har även en del glatt muskulatur som hjälper till att pressa ut sperma vid utlösning. Därför har den kallats mannens G-punkt, och orgasm kan uppnås vid såväl extern som intern stimulering.[3]

Att massera prostatan är skönt och förhöjer orgasmen, frågan är om det kan vara skadligt att massera den?
    Tänk om man får förstorad prostata?

Det finns för lite information om vår G-punkt (eller P-punkt)

• Anonym (Intressant)
    Kattpappa08 skrev 2014-06-26 11:59:19 följande:

Här är en något konstig förklaring från Wikipedia: Prostatan har även en del glatt muskulatur som hjälper till att pressa ut sperma vid utlösning. Därför har den kallats mannens G-punkt, och orgasm kan uppnås vid såväl extern som intern stimulering.[3]

Att massera prostatan är skönt och förhöjer orgasmen, frågan är om det kan vara skadligt att massera den?

Det hag har hört är att det är nyttigt för prostatan. Nånstans har jag läst att homosexuella män har mindre prostataproblem än heterosexuella och då skulle förklaringen vara att homosexuella ägnar sig mera åt analsex och därav följande prostatamassage.
  • Acubens
    Kattpappa08 skrev 2014-06-26 11:59:19 följande:

Tror nog inte det är mer skada än att massera staken. 

Men att masserad prostata skulle öka sperma-mängden kan ju vara en naturlig förklaring till varför man känner sexuell njutning av det förstås 
  • Anonym (Intressant)

Det är svårt att förklara varför män som har utvecklat större förmåga till njutning av prostatastimulans skulle ha större sannolikhet att få många barn och föra anlagen vidare. Eftersom prostatastimulans genom analen är vanligare bland homosexuella skulle ju detta dra i motsatt riktning. Men kanske det är så att prostatan är involverad också i "vanliga" orgasmer och då är det förstås förklarligt att den som njuter mycket, bl a med prostatans hjälp, är benägen att ha mycket sex. Men hur mekanismen att man njuter av yttre prostatastimulans har uppstått är fortfarande svårt att förklara.

• Acubens
    Anonym (Intressant) skrev 2014-06-26 13:23:32 följande:

Det är svårt att förklara varför män som har utvecklat större förmåga till njutning av prostatastimulans skulle ha större sannolikhet att få många barn och föra anlagen vidare. Eftersom prostatastimulans genom analen är vanligare bland homosexuella skulle ju detta dra i motsatt riktning. Men kanske det är så att prostatan är involverad också i "vanliga" orgasmer och då är det förstås förklarligt att den som njuter mycket, bl a med prostatans hjälp, är benägen att ha mycket sex. Men hur mekanismen att man njuter av yttre prostatastimulans har uppstått är fortfarande svårt att förklara.

Jag kan tro att prostatan stimuleras vid vanligt sex också, indirekt, fast inte lika mycket som direkt kontakt. 
    Ungefär som att tjejens klitoris kan stimuleras inifrån och utifrån.
  • Anonym (Intressant)
    Acubens skrev 2014-06-26 13:25:40 följande:
    Jag kan tro att prostatan stimuleras vid vanligt sex också, indirekt, fast inte lika mycket som direkt kontakt. 
    Ungefär som att tjejens klitoris kan stimuleras inifrån och utifrån.

Men intressant att förmågan att njuta av direkt prostatastimulans har kunnat utvecklas trots att det ändå måste vara så att de flesta män genom tiderna inte har utnyttjat den. Hur gör du själv för att stimulera den då? Får du orgasm bara av det? Är det skönare än " vanliga" orgasmer? Själv är jag helt oerfaren på detta område, men jag har förstått att de flesta som prövat tycker att det är jätteskönt.
  • Acubens
    Anonym (Intressant) skrev 2014-06-26 13:38:41 följande:

Men intressant att förmågan att njuta av direkt prostatastimulans har kunnat utvecklas trots att det ändå måste vara så att de flesta män genom tiderna inte har utnyttjat den. Hur gör du själv för att stimulera den då? Får du orgasm bara av det? Är det skönare än " vanliga" orgasmer? Själv är jag helt oerfaren på detta område, men jag har förstått att de flesta som prövat tycker att det är jätteskönt.
    Jag kan smeka prostatan direkt genom anus tills jag kommer av det. En helt annorlunda orgasm än om staken blir stimulerad.  Skulle säga att den är starkare ja. 
  • Anonym (Intressant)
    Acubens skrev 2014-06-26 13:41:17 följande:
    Jag kan smeka prostatan direkt genom anus tills jag kommer av det. En helt annorlunda orgasm än om staken blir stimulerad.  Skulle säga att den är starkare ja. 

Du kommer åt med fingrarna alltså? Tar det länge innan det går? Blir det utlösning också eller "torr" orgasm? Går det att komma flera gånger på raken? Hur upptäckte du denna njutning?
Svar på tråden Känslig prostata