• Fru Gustavsson

Sju dagar gammal, bajsar heeela tiden!

Hej, 

Vår son är sju dygn idag, äter endast ersättning ("vanliga" NAN).
    Han äter ungefär var tredje timme, och då mellan 80 90 ml. Äter gör han utan problem med bra aptit. 

Bara idag har jag hunnit byta tre bajsblöjor under en tid på tre timmar, och nu fräste det precis till i magen igen. 

Stackaren blir ju helt röd i baken, vi smörjer med inytiol men ändå. Det blir ett evigt farande till och från skötbordet. 

Konsistensen är väl normal gissar jag, gult och löst.

Jag är orolig för att han kanske förlorar massa vätska på detta viset och om han inte får tillgodogjort sig det han behöver. 

Vår BVC-sköterska kommer på hembesök imorgon kväll så vi ska förstås ta upp detta med henne, men tills dess skulle jag gärna ta emot råd eller tips från er som kanske varit eller är i samma sits, man vill ju göra det man kan om det nu finns nåt att göra för Lillpysen...

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Svar på tråden Sju dagar gammal, bajsar heeela tiden!
  • turkos77

Min son bajsade hela tiden fram tills han var fem månader ungefär. Upp till 15 ggr per dygn. Jag lät honom ligga naken på sådana plastade underlägg som finns på sjukhus efter han ätit. Han gick upp i vikt som han skulle.

• Fru Gustavsson

Ok tack snälla för ditt svar. Vad åt han för något ? Ersättning eller ammades han ? Det blir skönt när BVC kommer igång, så att vi kan följa hans viktkurva.
    Vi ska börja ha honom nakenfis om dagarna så att den stackars rumpan luftas och skaffa lite engångsdrag åt honom med. 

• Ramborg

Det kommer nog lugna sig om några veckor. Båda mina har bajsat sådär i början. Jag tror rekordet är tio bajsblöjor på fyra timmar. Men det blev bättre innan vi ens hunnit ringa sopfirman och beställa tätare tömningar.

Håll ut, det ordnar sig!

42.
  • Fru Gustavsson
    Ramborg skrev 2014-06-25 10:03:34 följande:

Det kommer nog lugna sig om några veckor. Båda mina har bajsat sådär i början. Jag tror rekordet är tio bajsblöjor på fyra timmar. Men det blev bättre innan vi ens hunnit ringa sopfirman och beställa tätare tömningar.

Håll ut, det ordnar sig!

tack för ditt svar med, skrattade lite åt detdär med sopfirman. Det är skönt att man får stöd från andra som haft bajsiga bebbar. Detta är mitt andra barn så man tycker att det där nojjandet första tiden borde hålla sig borta men icke. Stora sonen åt samma ersättning som lillebror men var snarare förstoppad om dagarna. 

Lillpysen hatar dessutom blöbytena och sprallar och gnäller konstant när man ska till å byta på honom, den lille spelevinken.
  • Ciliaja

Vår dotter är 3,5 vecka och bajsar fortfarande så mycket. Vi byter blöja ungefär en gång i timmen. Om hon inte sover en lite längre stund!

Jag hoppas de avtar snart å kanske blir en gång om dagen istället :P

• Fru Gustavsson
    Ciliaja skrev 2014-06-25 10:09:10 följande:

Vår dotter är 3,5 vecka och bajsar fortfarande så mycket. Vi byter blöja ungefär en gång i timmen. Om hon inte sover en lite längre stund!

Jag hoppas de avtar snart å kanske blir en gång om dagen istället :P

tack, ja jag hoppas med att hans lilla mage lugnar sig snart. pratade med 1177 nyss också och fick rådet att hålla koll på temp och kisseri, att bajset är gult och inte gråaktigt plus att han rör på sig och inte sover över måltider. 

Med era svar och 1177.s råd känns det lugnare, vad skulle man göra utan Familjeliv? Kyss
  • Kattflickan

Vår dotter bajsade konstant de två första månaderna. Hon ammades och gick upp i vikt i raketfart! Det visade sig iofs att hon var känslig mot mjölk, vet inte om det påverkade.

• Vaniljkex

Min yngsta bajsade oxa manga ganger per dag, har for mig att i stort sett varje bloja var en bajsbloja. Sa lange de ater ordentligt och kissar ar det sakert ingen fara, men det gor ju ont i hjartat nar rumpan blir sa rod. Smorj en massa och vadra da och da ar mitt tips. Det kommer att minska sa smaningom!

(Min aldsta bajsade en gang om dagen, och ingen bloja i varlden klarade att halla allt pa plats utan att lacka rejalt pa vag till skotbordet, sa jag foredrog faktiskt smabajsandet.)

• Fru Gustavsson

Hej igen!

Efter sonens bajsmaraton igår har han gått till att bajsa mer fast bajs, och dessutom har det endast kommit en gång idag, så han passade tydligen på att tömma sig igår..

• turkos77

Min son ammades och fick sen ersättning från 3 månader. Ingen skillnad på bajset. Lika mycket. Va ganska orolig en dag när han inte bajsade något. Efter 10 blöjor per dag ner till noll. :) aldrig kan man va nöjd. Han gick från -2 på kurvan upp till medelkurvan på relativ kort tid. Så gick upp bra i vikt trots de ständiga tömningarna.

• Fru Gustavsson
    turkos77 skrev 2014-06-27 08:25:43 följande:

Min son ammades och fick sen ersättning från 3 månader. Ingen skillnad på bajset. Lika mycket. Va ganska orolig en dag när han inte bajsade något. Efter 10 blöjor per dag ner till noll. :) aldrig kan man va nöjd. Han gick från -2 på kurvan upp till medelkurvan på relativ kort tid. Så gick upp bra i vikt trots de ständiga tömningarna.

haha, nä men det är så galet svårt med dessa små tycker jag, man undrar över om det bajsas för mycket, sen för lite. men på BB minns vi att de sa att vissa bebbar bajsar så sällan som var sjunde dag (storebror var sådan) , gubbens lyckliga min när han hörde detta, alltså....*s*
Svar på tråden Sju dagar gammal, bajsar heeela tiden!