• Anonym (Tina)

Folsyra

Vi vill gärna skaffa syskon. Och innan jag blev gravid med första och under hela graviditeten åt jag Folsyra. Nu undrar jag. Jag har slutat med p-piller och nu är det så att jag har graves sjukdom, har opererat bort sköldkörteln och äter levaxin.
    Undrar därför om jag kan äta folsyra? Är det något som kan påverka min sjukdom eller mina prover? Vi har försökt bli gravida ett tag, men utan resultat och jag har för mig att folsyra ökar risken. Går på Lchf kost och det kanske också påverkar? Därför behöver jag kanske något tillskott? Men vad? Folsyra?

• Svar på tråden Folsyra
  • Aleksandra Barnmorska

Hur länge har ni försökt? Folsyra bör man äta när man försöker bli gravid. I och med din sjukdom ska du kontakta mvc så fort du blir gravid för provtagning. Lycka till

• Anonym (Tina)

Tack för svar! Jag vet att jag ska kontakta mvc för provtagning så fort jag blir gravid. Men undrar om det hindrar att jag börjar med Folsyra nu? Kan jag ta det fast jag äter Levaxin? Är det något som syns när jag lämnar prover redan nu om jag äter levaxin? Eller är det inget som påverkar?

• Anonym (Tina)

Okej. Snart 1 år sen jag tog ut spiralen. Försökte aktivt de första 4-5 månaderna. Sen har det inte varit så mycket pga jag gjort struma operation. Då ska jag börja med Folsyra. Så det är inget som syns på proverna jag lämnar?  För det ökar risken att bli gravid? Inget som heller påverkar att man äter LCHF kost? Åt folsyra förra graviditeten och då blev jag gravid direkt. Men min sjukdom kanske påverkar samt kosten eller??

Svar på tråden Folsyra