• Anonym (Moder liv)

Livmodertappsfrågor

Jag har blivit opererad för livmorderhalscancer (trachelektomi) och har nu blivit gravid. Jag är i v 18 och går på kontroller för att mäta tappen var fjärde vecka ungefär. Vid min första mätning var tappen nästan 4 cm. (Vecka 6-7 nånting) Nu senast i v 17 var tappen 2,5 cm. 

Läkaren sa att det fortfarande inte var någon fara och sa att vid 1,5 cm ska man börja ta det lugnt och kanske bli sjukskriven/läggas in.

Jag kom på att jag egentligen hade en massa frågor som jag glömde ställa mitt i alla undersökningar och fakta om hotande förtidsbörd m.m. som jag tänkte ställa här. Mitt nästa besök är i början av juli.

1. Är detta ett tecken på att tappen kommer krympa stadigt hela tiden eller kan det variera?

2. Kan jag göra något så att den inte krymper? Eller åtminstone lindra det? Vad påverkar livmodertappen?

3. Jag har nu några dagar efter besöket lite ilningar inne i ..ja?..Underlivet/Livmodern/livmodertappen? Är det något jag borde bekymra mig över? 

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Livmodertappsfrågor
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! 1. Det kan variera 2. Ta det lugnt, vila mycket, inte ha sex, 3. Jag tycker att man bör kontrollera dina ilningar med en ny undersökning. Lycka till

Svar på tråden Livmodertappsfrågor