Börja behandling eller vänta?
Vi har en dotter på 3½ år som så klart är vår ögonsten men vi önskar och längtar efter ett barn till och vår dotter frågar ofta om hon inte kan få ett syskon. Vi har nu försökt få barn i ett drygt år men det blir inget. Min mens har börjat utebli, komma sent etc. Tog slutligen mod till mig och bokade en tid hos gyn. De såg inga fel eller konstigheter men av någon anledning verkar jag inte få ägglossning. Jag fick tabletter som skall sätta igång mensen och sedan pergotime för att stimulera ägglossningen. All good liksom men så till mitt dilemma:
Jag är överviktig, var det med min dotter också men väger ca 5 kg mer idag än när jag blev gravid förra gången. Gynekologen sa att övervikten kan ha betydelse men eftersom jag gått igenom en helt normal graviditet och förlossning med min dotter såg han inget fel i att behandla, men självklart fick jag en tankeställare och lite grann en bitchslap i ansiktet om den här övervikten som jag kämpat med så länge.
Borde jag vänta med att börja behandlingen tills jag gått ner mer i vikt? Åtminstone de där 5 kg jag väger mer än förra gången? Eller kan man om man går ner i vikt på ett skonsamt sätt börja behandlingen och ändå gå ner i vikt? Känslorna är lite all over the place och jag vet varken ut eller in. Vad är bäst?
Min man och jag har dessutom gått igenom en ganska tuff period med mycket tjaffs och bråk, förmodligen mycket för att vi båda är lite ostabila känslomässigt och har så olika sätt att tacka det på. Är det ännu en anledning till att vänta?
Vi vill ha barn, vi vill ge vår dotter ett syskon men är det rätt att göra det nu? Trots att vi längtat så länge kanske vi borde vänta lite till...?