• Tricia

Progestron efter två mf??

Varför skriver en del läkare ut progestron efter två mf medan andra inte vill det ens om man ber om det? Mina läkare bara skakar på huvudet och talar om hur vanligt det är med mf när jag för det på tal.. men sen ser jag flera här på FL som fått det utan att ha haft tre mf. Varför är det så olika??

• Svar på tråden Progestron efter två mf??
  • noon

Hej Tricia, Min läkare säger samma sak. Enligt honom är progestron som placebo. Jag önskar att jag kunde få det. Man behöver få något... placebo eller inte. Det hade känts bättre och viss verkan måste det ju ha. Annars hade väl inte "alla" andra fått det? Jag funderar på att gå till ytterligare läkare för ytterligare åsikt.
    Kram Noon

• Herus

Jag har fått progestoron utskrivet efter 3 mf.
    Eftersom det inte kan göra någon skada så förstår jag inte varför man inte vill ge det till dom som fått mf..
    Men alla läkare säger ju olika, tom med på samma kliniker..

• Tricia

Ja som vanligt säger alla läkare olika... håller med om att placebo eller ej, så vill man känna att man fått nån hjälp i alla fall... Som sagt, nån nytta borde det väl göra eftersom de flesta får det efter tre mf?

• JennyCB

Vad jag har fått förklarat för mig så är progestronet istället för gulkroppshormonet som finns i äggblåsan. När man gör IVF så tomms ju äggblåsan när man tar ut äggen. Utan gulkroppshormon så kan inte kroppen förstå att ett ägg vill fastna

• Herus

Jag har fått det förklarat så här:

När man har haft äl så börjar kroppen att producera gulkroppshormon. Det lever embriot på tills att moderkakan tar över. Därför kan man ge extra med progestoron.
    Alltså inge farligt som man inte kan få för mycket av.
    En del mf tror dom beror på att kroppen inte producerar så mycket gulkroppshormon och kan därför hjälpa om man tar progestoron..

När man gör ivf har man ingen äl och därför måste man ge kroppen extra progestorn.

• Tricia

Hur kommer det då sig att de inte ger det förrän efter tre mf? Om det inte gör skada borde man väl kunna få det efter två?

• Thalis

Hur kan en läkare säga att progesteron är placebo!???
    Man blir ju mörkrädd!!!

• Thalis

Kan inte släppa detta!
    Progesteron bildas av kroppen och är ett kvinnligt könshormon som stimulerar livmoderslemhinnan att bli mottagligt för det befruktade ägget!!!

Så hur kan progesteron vara placebo om kroppen själv bildar det??

• Thalis

Tricia: Man antar att missfall är så pass vanligt att man som regel börjar undersöka anledningen till missfall efter 3 missfall !

• Tricia

Jo jag vet det men ändå är det många som får det efter två mf och då undrar man ju varför vissa läkare skriver ut det efter två medan andra inte gör det..

• Thalis

Anledningen kan ju vara att olika läkare tänker olika.

Svar på tråden Progestron efter två mf??