• Amelisas

Två bra artiklar om alkohol

Har idag kommit över två bra artiklar som jag vill dela med mig av, om ni inte nu redan har läst dem så gör det nu så kan vi ju diskutera!

Den första är skriven av Åsa Linderborg: http://www.aftonbladet.se/kultur/kronikorer/linderborg/article19090589.ab

Den andra är skriven av Josefin Dahlberg:
    http://nyheter24.se/modette/josefin/2014/06/18/varfor-jag-slutade-dricka-alkohol-2/

De båda artiklarna talar väldigt mycket till mig, det är som att jag skulle kunna ha skrivet dem själv. Alkoholen har nästan dödat mig ett flertal gånger och jag försöker att bli kvitt den helt nu.

Som i en annan tråd så pratade vi även om Mange Hellberg som skriver texter om sitt missbruk, de talar till mig. Så här kommer musiktips:

Simma eller Sjunk & Full när jag är tuff

http://open.spotify.com/track/2fqR6JPgVMd7fkzRQDO5iC

http://open.spotify.com/track/2BSHzJ0Wl4xvjU0vWv5Uue

• Svar på tråden Två bra artiklar om alkohol
  • Anonym (Skallebank)

Det enda som talar på allvar är Antabus och böner om styrka att kunna hålla sig nykter och inte dricka när abstinensen är som värst.

• en blind vän

Hej . Jag har inte haft alkoholproblem.
    Men jag har haft andra problem. För 25 år sedan tittade jag på TV varje dag flera timmar. Problemet för mig var att jag inte gjorde något annat. Jag påstår att man aldrig kan sluta med någon dålig vana, bara börja på en bra vana som tar bort den dåliga. Nu är ju alkohol ett gift så det är ju lite starkare. Det jag tror kan vara till någon tröst för någon som har slutat med någon dåligt är att jag tänker såhär. Jag har tittat på TV för en hel livstid. Jag behöver inte se mer.
    Jag läste Josefins blogg. Hon måste ju ha druckit för en hel livstid. Starkt jobbat av henne att hålla sig ifrån i över 4 år.
    Till Amelisas, fortsätt att kämpa på. En dag kommer du inte ens tänka på att du har varit alkolist.

,--o-o
  • jonasjon
    en blind vän skrev 2014-06-23 18:13:49 följande:

Hej . Jag har inte haft alkoholproblem.
    Men jag har haft andra problem. För 25 år sedan tittade jag på TV varje dag flera timmar. Problemet för mig var att jag inte gjorde något annat. Jag påstår att man aldrig kan sluta med någon dålig vana, bara börja på en bra vana som tar bort den dåliga. Nu är ju alkohol ett gift så det är ju lite starkare. Det jag tror kan vara till någon tröst för någon som har slutat med någon dåligt är att jag tänker såhär. Jag har tittat på TV för en hel livstid. Jag behöver inte se mer.
    Jag läste Josefins blogg. Hon måste ju ha druckit för en hel livstid. Starkt jobbat av henne att hålla sig ifrån i över 4 år.
    Till Amelisas, fortsätt att kämpa på. En dag kommer du inte ens tänka på att du har varit alkolist.

Tack så mycket för att du ville berätta! Alla beroenden är hemska. Ska fortsätta att kämpa! Sitter och läser på om Mange Hellberg och hans livsöden, om han klarade det så kan jag!
  • jonasjon

Och förlåt att jag snodde din kommentar Amelisa :D Men den passade lika bra in på mig så jag kände att jag ville kommentera. 

• Amelisas
    jonasjon skrev 2014-06-24 10:54:55 följande:

Och förlåt att jag snodde din kommentar Amelisa :D Men den passade lika bra in på mig så jag kände att jag ville kommentera. 

Det gör inget alls, precis mina tankar fick du ner. Kan han så kan jag! Han är en sån stor inspiration, tycker det är häftigt att han låter hemlösa sköta om hans instragramkonto nu så man får en inblick i deras liv.
  • Grevett

Ja det här ett allvarligt ämne som berör många och är ett stort problem i samhället. Vet inte riktigt någon om Mange men ska lyssna lite senare! Min morbror tog sig själv ut ur ett 15års långt missbruks, allt går med lite vilja!

• Anonym (Lisa)
    Grevett skrev 2014-07-14 10:17:27 följande:

Ja det här ett allvarligt ämne som berör många och är ett stort problem i samhället. Vet inte riktigt någon om Mange men ska lyssna lite senare! Min morbror tog sig själv ut ur ett 15års långt missbruks, allt går med lite vilja!

Ja, det är ett allvarligt ämne. Men jag tycker inte att mange hellberg är så bra faktiskt.. finns andra som är bättre inom samma kategori.
  • andol
    Anonym (Lisa) skrev 2014-07-15 10:54:03 följande:
    Ja, det är ett allvarligt ämne. Men jag tycker inte att mange hellberg är så bra faktiskt.. finns andra som är bättre inom samma kategori.
    Hur kan du säg att Mange inte är bra!? Lovar att du inte ens lyssnat på hans låtar och inte har någon aning om vad hans musik handlar om. Det finns så mycket DÅLIGA artister inom samma genre som inte har koll på någonting. Han skriver texter som betyder något, det gör hans musik ännu bättre.
  • Anonym (Flippan)

Mmm Mange Hellberg är ju hur grym som helst, gillar hans låt "Mamma" som fan.

• Hockeyfrissa
    andol skrev 2014-07-15 11:01:31 följande:
    Hur kan du säg att Mange inte är bra!? Lovar att du inte ens lyssnat på hans låtar och inte har någon aning om vad hans musik handlar om. Det finns så mycket DÅLIGA artister inom samma genre som inte har koll på någonting. Han skriver texter som betyder något, det gör hans musik ännu bättre.
    Alla har olika smak. 
    Sen kan man väl säga att han inte är så ärlig som han vill framstå.
Svar på tråden Två bra artiklar om alkohol