• johannn

Sjukskriven 50% och har tagit 5 semsterdagar

Hej,

Min fru väntar tvillingar och är f.n. sjukskriven till 50%. Vi har tagit 5 dagar semester och nu vill arbetsgivaren starta om hur sjukpenning beräknas, det blir alltså en ny karensdags, dag 2-14 mm mm..
    När jag tittar på gamla trådar så verkar det vara lite olika regler som gäller och givetvis finns det inte information om semester under sjukskrivning, åtminstone inte i de faktablad jag lusläst från försäkringskassan.

Hur skall detta ske? Om arbetsgivaren gjort fel, hur går man tillväga för att rätta till då de uppenbarligen inte förstått hur det skall fungera?

Tack på förhand!

Johan

• Svar på tråden Sjukskriven 50% och har tagit 5 semsterdagar
  • Försäkringskassan

Hej!

Semesterlön betraktas inte som lön som ska samordnas med sjukpenning enligt minskningsregeln, det beror på att semesterlönen är intjänad sedan tidigare och inte avser samma period som sjukpenningen.

Man kan därför få kalenderdagsberäknad sjukpenning även om man får semesterlön enligt semesterlagen.

För att ha rätt till sjukpenning krävs att förmågan att arbeta är nedsatt med minst 1/4 på grund av sjukdom.

Jag bifogar en länk där du kan läsa mer om detta, s 305:
    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d4a11a31-00bc-441d-be52-1cea5720e91a/vagledning-2004-02.pdf

Hälsningar 
    Jonna, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven 50% och har tagit 5 semsterdagar