• lizafredriksson

Ha barn på fritis när man har aktivitets arsätning?

Hej!

Jag har tre barn två av dom går på fritis men inte nu i sommar så jag är hemma med lille bror.
    Mina barn vill vara på fritis där alla kompisar är och tycker det är så trist att vara hemma.

Jag har aktivitets arsätning och tar inte ut mammaledighet.
    Min fråga är hur reglerna är för mej ? Får mina barn vara på fritis fast jag är hemma ? Jag tar ju inte ut mammaledigt och dom får ju gå på heltid innan lille bror kom.

Jag vill ha mina barn hemma så det är inte det dom vill gå och leka på fritis då alla kompisar är där,

• Svar på tråden Ha barn på fritis när man har aktivitets arsätning?
  • lizafredriksson

Jag leker och vi hittar på saker och jag har dom gärna hemma och dom ska vara hemma i sommar MEN jag undrade hur reglerna är ?

• missan75
    lizafredriksson skrev 2014-06-22 21:46:55 följande:

Hej!

Jag har tre barn två av dom går på fritis men inte nu i sommar så jag är hemma med lille bror.
    Mina barn vill vara på fritis där alla kompisar är och tycker det är så trist att vara hemma.

Min fråga är hur reglerna är för mej ? Får mina barn vara på fritis fast jag är hemma ? Jag tar ju inte ut mammaledigt och dom får ju gå på heltid innan lille bror kom.

Jag vill ha mina barn hemma så det är inte det dom vill gå och leka på fritis då alla kompisar är där,

Fråga inte här, fråga på kommunen istället. Här kommer du bara få svar av personer som tycker en massa saker.
  • replica

Det är olika från kommun till kommun.. I vissa kommuner har man rätt till fritidsplats trots att man som vårdnadshavare går på aktivitetsersättning, men i andra kommuner har man det inte..

Där jag arbetar kan vårdnadshavare av särskilda skäl få ha sina barn på fritids trots att de varken studerar eller arbetar..

• Alexi
    lizafredriksson skrev 2014-06-22 21:46:55 följande:

Hej!

Måste fråga, varför tar du inte ut föräldrapenning?
  • Punkster

Som sagt, reglerna är olika från kommun till kommun. Där jag arbetar hade du räknats som sjukskriven, och fått barnomsorg 8-15 varje dag. Det bästa är att ringa och kolla hur det är i din kommun.

Annars så kan du ju alltid låta barnen ta hem kompisar så det har någon att leka med. Jag förstår att de tycker det är trist att bara sitta hemma själva.

Svar på tråden Ha barn på fritis när man har aktivitets arsätning?