• Anonym (anonym)

Orsaker till missfall

Hej,
    Jag har haft tre missfall under kort tid (varav första var en extrauterin graviditet). Det har gått 6 månader sedan förra missfallet och jag blir inte gravid, trots regelbunden ägglossning och normal menstruation (har tidigare haft väldigt lätt att bli gravid). Det känns jobbigt att gå och vänta på att bli gravid, särskilt då jag "vet" att jag kommer få missfall igen. Mina två senaste missfall var sk missed abortions (fostren ska ha dött kring v 5-6 men stöttes ej ut. Missfallen upptäcktes kring v 12 i samband med KUB). Jag har lite frågor om missfall:
    1. Jag har haft klamydia. Kan detta skada vävnaden i livmodern och hindra ett foster från att utvecklas och därmed leda till missfall?
    2. Vad vet man om hormonrubbning och koppling till missfall? Vilka hormoner är involverade vid graviditet och vilka prover bör jag ta för att undersöka hormonnivåer?
    3. Jag har hört att en orsak till missfall kan handla om att mitt immunsystem stöter bort det "inkräktande" fostret. Var kan jag göra en undersöknig och se om så är fallet?
    4. Min gynekolog säger att ja ska ta trombyl och progesteron nästa gång jag blir gravid. Vad vet man om dess effekter för att motverka missfall?
    5. Kan det finnas något samband (t.ex. hormonellt) kopplat till att jag fått missfall och nu inte kan bli gravid?

Tacksam för svar och tips!

• Svar på tråden Orsaker till missfall
Svar på tråden Orsaker till missfall