• Blahonga

Nutrilett och träning?

Jag har en slö tarm och dessutom är min tolvfingertarm klämd. Jag har dessutom små tarmfickor där det ibland samlas mat och blod. Jag har opererats TRE ggr för malrotation och har de senaste veckorna börjat få ont igen. Har tagit kontakt med den (typ enda i Stockholm) kirurg som opererat alla ggr, men hon är på semester en månad. Jag vill helst inte söka akut, och (än så länge) har jag inte så ont att jag inte står ut.

Iaf, jag får ont varenda gång jag äter. Ibland väldigt ont, så jag och min man försöker klura ut vad som gör att jag får mindre ont. Vi har märkt att jag får mer ont om jag äter tex dressing (vinäger), äpple och starka saker. Jag får mindre ont om jag äter riktigt, riktigt små portioner, men smärtfri är jag ALDRIG efter måltid. Så nu tänkte vi ta det ytterligare en nivå och se om en vecka med näringsdrycker (för att låta tarmen vila) kan ge lite lindring.

Min fråga är dock; kan jag träna under tiden jag äter näringsdrycker (jag skrev Nutrilett för det är enda märket jag har hört)?

Eftersom jag inte pratat med någon dietist om mitt lilla försök, så ska jag bara testa i en vecka och jag tränar ju inte hårt, heller.

• Svar på tråden Nutrilett och träning?
  • Fjärilslarv

Nej det tycker jag inte, nutrilett ger ungefär 600kcal per dag om jag har förstått det rätt och bara i vila kräver din kropp det dubbla. om du adderar träning till det så blir det ännu mera minus, vilket gör att din kropp kommer att brytas ned, inte byggas upp. Med byggas upp menas inte nödvändigtvis att bli biffig som en gladiator, men all träning bryter ned kroppen, vilket gör att kroppen genom tillräcklig återhätmning bygger upp sig igen. I tillräcklig återhämtning så ingår mat, dryck, vila och sömn.

• Blahonga

Ahh, jag misstänkte det. Jag tänkte att eftersom det bara handlar om en vecka så kanske det inte skulle göra nåt...

Men 600 kalorier? Är inte det superlite?? Kan man inte äta fler, bara? Om man nu inte är ute efter viktminskning?

• Grappa

Fast Nutrilett kan nog inte jämställas med näringsdryck, den är ju avsedd för viktminskning, det är inte näringsdrycker du får av sjukvården, misstänker att det är sån du ska ha istället.

• Blahonga

Grappa - Jag har inte sökt vård än, tänkte försöka stå ut tills "min" läkare är tillbaka för att slippa börja om, liksom. Så jag har inga näringsdrycker från sjukvården. Jag trodde att det i stort sett var samma sak, men det verkar det ju inte vara.

Inte för att jag har något emot att förlora något kilo, det är ändå bikinisäsong snart ;)  Men visst borde det gå att äta fler såna där "shakes", bara?

Träningen dör jag inte av att vänta med en vecka, men för att inte förlora energi, liksom?

• Grappa
    Blahonga skrev 2014-06-22 15:00:47 följande:

Grappa - Jag har inte sökt vård än, tänkte försöka stå ut tills "min" läkare är tillbaka för att slippa börja om, liksom. Så jag har inga näringsdrycker från sjukvården. Jag trodde att det i stort sett var samma sak, men det verkar det ju inte vara.

Inte för att jag har något emot att förlora något kilo, det är ändå bikinisäsong snart ;)  Men visst borde det gå att äta fler såna där "shakes", bara?

Träningen dör jag inte av att vänta med en vecka, men för att inte förlora energi, liksom?

Vet inte men kolla med ditt apotek om de kräver recept, kanske inte? Apoteket var de som levererade näringsdryck till oss när pappa var sjuk.
  • Blahonga

Grappa - Ahaa, kanske kan man få tag på näringsdrycker som INTE är till för viktminskning på apoteket? Ja, det måste jag kolla upp.

Så, till ursprungsfrågan; om nu apoteket har såna, vågar jag träna denna vecka ändå (eftersom jag inte går ner i vikt)?

• Grappa

Det har jag ingen aning om men Apoteket brukar ju ha bra koll på sånt, fråga dem.

Svar på tråden Nutrilett och träning?