LH8989 skrev 2014-06-22 11:37:01 följande:
Ja vi har ju gått på barnkliniken med honom.. Han åt nutramigen. Tycker det är märkligt att om det nu skulle vara mjölkallergi så skulle det största symptomet bara försvinna helt magiskt och aldrig komma tillbaka.. Till oss sa dom att om det nu skulle varit mjölkallergi så försvinner inte det bara sådär.. Min dotter hade likadana utslag som bebis och då kollade vi upp det och då sa dom att mjölkallergi inte ser ut så utan med som finnar typ.
Tyvärr finns det STOR okunskap inom vården. Vilket jag och fler har fått erfara. Jag fick även höra mycket. Bland annat - Nej, men har man mjölkproteinallergi så är det bara prickar på magen. - Barn ska skrika. - Barn ska ha utslag. Det kan jag med flera intyga att så är inte fallet. Det finns oftast en anledning till att man har utslag, det är kroppen sätt att tala om att något inte stämmer.
Nu är det så att Nutramigen är inte HELT mjölkfritt. Nutramigen och Althera är dom två så kallade "mjölkfria" ersättningar som man vanligtvis skriver ut först för dom är billigast. Men som sagt, som är inte HELT mjölkfria. Dom är till och med gjorda på mjölk men dom har "slagit sönder" proteinet så är man inte jättekänslig så kan det fungera. Det finns mjölkersättningar som är HELT mjölkfria men läkare drar sig från att skriva ut dom för dom är mycket dyrare.
Hade jag varit du hade jag bett att få den HELT mjölkfria ersättningen Neocate och kört minst en månad. Bara för att få sinnesro att det inte är mjölkproteinallergi och kan utesluta det. Det är ju ändå den vanligaste orsaken till ont i magen och utslag på dom små.
Ber om ursäkt ifall jag låtit burdus, inte min mening men jag känner för din bebis och är trött på den okunniga vården som gör att många bebisar får lida i onödan för dom invaggar föräldrar med att - Det ska vara så. Sluta oroa dig.
Lyssna på din intuition. Kraaam!