• Guiu

bätre villkor försäkringen till autistisa

Hej !  Tack  jag alla för stöd! Jag har Hemförsäkring genom Svenska Kommunalarbetareförbundets avdelning Skåne Folksam. o min son är medlem i. Jag har  jobbat i hemtjänst. Han är 22 åring o fick autism diagnosen i november-2001 i 10 åring ålder. Allt börjar när gick honom i kommunal skolan i Malmö och den rekommendera mig att ta honom till BUP-Barn Ungdomen. Jag undra mig varför skolan eller läkaren i BUP har inte frågade mig om jag o min son hade någon typ av Försäkringen innan de ställa Autism diagnosen-PD-NOS. Jag bodde innan i Danmark. Hans pappa är svenska men har ingen kontakt. Jag 3 frågor:t. ex det är omöjligt att veta om ett barn födas med autism, så diagnosen utreda efter. Så, jag börjar med Folksam i 2002.
    > Om ett barn få någon typ av komplikationer p.g.a. i sjukhuset vill att födsel gå på normal sätt men efter långa försökt timmar gjord kesarian, och syrebrist kan påverkade barns hjärna ,,eller? Det har händ att vänta jag många timmar typ 2 dagar lidande men tack o lov han födas i livet, tacka för det!  Försäkring i allmänhet försäkra någon barn som födas i denna fall? Vad kan ni rekommendera i min son fall för att han få tecknad försäkring från Folksam? Annars vilken  n försäkringen känner ni som har bättre villkor till autistiska barn?

• Svar på tråden bätre villkor försäkringen till autistisa
  • a no nym

Det är ditt ansvar som förälder att försäkra ditt barn. Varken skola eller läkare kan lastas för detta. Dessutom spelar det ingen roll om du tecknat försäkringen precis innan ni fått diagnosen eftersom du sett tecken på diagnosen långt innan.

Du kan inte teckna försäkring nu i efterhand och få ersättning för autismen, eller för någonting annat som redan hänt. Jämför det med en husförsäkring. Du kan inte teckna försäkringen för huset när det redan brunnit ner.

Har man en diagnos är det svårt att öht få en kombinerad sjuk och olycksfallsförsäkring. Håll fast vid Folksam du.

• Dixie

Menar du att läkaren skulle fråga dig om försäkring innan de ställde diagnos? Det är väl inte läkarens jobb att anpassa en diagnos till vad barnet har för försäkring?

• Guiu

Ok tack för svara!  jag förstår varför många föräldrar här betala försäkringen  innan barn födes eller precis när de födas. Men det kosta ingenting läkaren göra en kommentar angående barn försäkringen, det är konstigt !

• a no nym

Det pratar väl mvc och BVC om ? I alla fall där jag gick togs det upp som viktigt att tänka på.

• Dixie
    Guiu skrev 2014-06-26 23:40:04 följande:
    Ok tack för svara!  jag förstår varför många föräldrar här betala försäkringen  innan barn födes eller precis när de födas. Men det kosta ingenting läkaren göra en kommentar angående barn försäkringen, det är konstigt !

Jag förstår inte vad du menar med den sista meningen?? Vad ska läkaren kommentera? Läkaren är väl inte ansvarig för att kolla om ni har försäkring?
Svar på tråden bätre villkor försäkringen till autistisa