• Sandrasixten

Hur f*n får jag min katt sluta kissa inne?!

Min kastrerade hankatt slutar inte kissa inne, han har kissat inne sen 3-4 månader tillbaka. Har varit med honom till veterinären 2 gånger på koller, de visade sig att han hade lite kristaller i urinblåsan. Han har ätit medicin samt specialfoder i över 2 veckor, vilket han skulle göra för att bli frisk.

Han kissar alltid på samma plats, vid tröskeln in till toan där en av hans lådor finns. Trots alla gånger jag torkat med ättika och citron så fortsätter han kissa där!!

Han har två lådor, men han använder bara den på toan för att bajsa.

Rengör lådorna varje dag, samt när jag ser att han varit där och bajsat!

Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Hur f*n får jag min katt sluta kissa inne?!
  • nemo1

Vad har du för lådor? Lådinnehåll? Något nytt i hemmet? ute-innekatt? 

• Sandrasixten

Båda lådorna är öppna, sen använder jag mig av klumpbildande sand, vet dock inte vad märket är, men kostar runt 80-90 kr.

Han är en utekatt, men just nu har han varit inne i snart en vecka för att han ska få i sig fodret.

Vi skaffade en kattunge för ca 2-3 veckor sen, katterna kommer jättebra överens och leker samt sover/gosar med varann. Tror inte de är kattungen som är problemet, då andra katten höll på såhär innan.

Förstår inte varför han går på exakt samma plats varje gång?

• Birmafröken

Ta reda på vad kattsanden du använder heter.

Har du alltså 2 lådor nu till 2 katter, rensar dem 1 gång om dagen + när du ser att det finns bajs i lådan? I så fall behövs fler lådor och den dagliga rensningen bör ske varje morgon och kväll (+ när man upptäcker att det finns bajs där).

Vilken tid på dygnet sker den dagliga rensningen och vilken tid på dygnet kissar han på tröskeln?

Är lådan så nära tröskeln att han kan befinna sig i lådan, men ändå kissa på tröskeln? Har du sett hur det går till?

Är det hans bajslåda som finns på toan skulle jag prova att ställa dit ytterligare en låda (som då kan bli en kisslåda). Är han petig med att inte kissa och bajsa på samma ställe behövs som sagt fler lådor och fler rensningar eftersom kattungen troligen kommer att både kissa och bajsa i lådorna lite hursomhelst.

Du bör också skaffa effektivare rengöringsmedel än ättika. Det finns särskilda medel som löser upp urin, effektivast vekar Scent-Stop vara som man kan beställa på nätet. Piss-off är ett annat alternativ. Ytdesinfektion (som finns bakom disk på Apoteket) är också effektivt. Viktigt är att aldrig använda Klorin eller andra medel som innehåller ammoniak eftersom det luktar kiss för katten.

• Petite Chérie
    Rival skrev 2014-06-19 18:35:38 följande:
    Släng ut katten!
    Skrikandes Säg inte ens så! Dumsnut!
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • eslah

Min katt som jag hade under alla år kunde inte kissa i lådan mer än en gång, var sedan tvungen att städa ur den på en gång. Men var det någon gång som jag inte hann göra det kissade hon i handfatet, hade tur på så sätt. Kanske hjälper om du byter kattströ? Katter är egensinniga djur, gäller att lösa gåtan på vad det är som inte fungerar.

• Rival
    Petite Chérie skrev 2014-06-19 18:40:12 följande:
    Skrikandes Säg inte ens så! Dumsnut!
    Jag är allergisk mot katter! Även om du tycker om dem.
  • Birmafröken
    Rival skrev 2014-06-19 18:50:19 följande:
    Vad har du i så fall här att göra?
  • Petite Chérie
    Rival skrev 2014-06-19 18:50:19 följande:

Men skaffa ingen katt då Glad Men uppmana ingen att slänga ut sin katt. Vi har nog med hemlösa katter för att folk är dumma i huvudet och slänger ut dem. Skaffar sommarkatter och lämnar katten när de åker hem till stan igen.

Hur fan är man funtad när man gör så? Jag kan inte ens diskutera det här, jag blir bara förbannad.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Rival
    Petite Chérie skrev 2014-06-19 19:08:38 följande:

Men skaffa ingen katt då Glad Men uppmana ingen att slänga ut sin katt. Vi har nog med hemlösa katter för att folk är dumma i huvudet och slänger ut dem. Skaffar sommarkatter och lämnar katten när de åker hem till stan igen.

Hur fan är man funtad när man gör så? Jag kan inte ens diskutera det här, jag blir bara förbannad.

Det är bra. Släpp ut ilskan! Ilska är inget att ha ändå :)
Svar på tråden Hur f*n får jag min katt sluta kissa inne?!