• Felinne

Hur nattar ni era bebisar (ca 6 månader)?

Hej.
    Sedan ungefär en månad sedan har jag haft väldigt svårt att få min son (snart 6 månader) att somna på något annat sätt än genom amning och vaggning i sele (eller ibland bilåkning/ligga i vagn). Han bestämde sig nämligen helt plötsligt för att sluta ta napp och de lugna och harmoniska läggningarna som vi haft tidigare slutade plötsligt existera. Jag känner mig så villrådig eftersom jag vet att han kan somna i sin säng själv när jag ligger bredvid, men han gör det helt enkelt inte längre. Han tar alltså varken napp, snuttefilt, gosedjur eller liknande och jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa honom så att han känner sig trygg att somna i sängen igen. Därför tänkte jag helt enkelt kolla hur ni gör när ni nattar era bebisar.

Jag har också beställt boken "Somna utan gråt" men har väl egentligen inga högre förväntningar på att den ska ha någon mirkaellösning.

• Svar på tråden Hur nattar ni era bebisar (ca 6 månader)?
  • Ellie

Varför inte amma honom liggandes i sängen? Kan han somna då?

• Natulcien

Men du räknar ju upp flera sätt han somnar på..? Det är ju jättebra. Gör på det sätt som får honom att somna lugnast och snabbast! Amning, vagn eller sele..?

• gilmore
    Natulcien skrev 2014-06-18 22:21:12 följande:

Men du räknar ju upp flera sätt han somnar på..? Det är ju jättebra. Gör på det sätt som får honom att somna lugnast och snabbast! Amning, vagn eller sele..?

Precis, jag förstår inte problemet här.

Ditt barn är väl i separationsfasen just nu och det bästa att göra då är att lyssna på barnet, just nu behövs det lite extra närhet och amningen är ett utmärkt sätt. Man behöver inte göra det svårare.
  • frökenelisabeth

Jag ammade till sömns i den åldern. Hur praktiskt som helst, enda nackdelen var väl att han hade vissa perioder då det inte gick att smyga iväg när han somnat utan att han vaknade. Då fick jag gå och lägga mig samtidigt helt enkelt. Men det är ju faser som går över. Så små barn ska i största möjliga mån få den trygghet de behöver, är min åsikt.

• lövet2

Jag har väl egentligen aldrig direkt nattat så små barn. Jag har bara ammat på begäran, och om babyn varit sömnig, så har den somnat vid bröstet. Sedan har jag lagt den på lämpligt ställe (lite olika var, beroende på tid på dygnet).

• trolliz

Snart åtta månader och det är tutten som gäller! Välling fungerar ibland mest när pappa ger.

Känns ganska hopplöst men det blir väl bättre. De är ju fortfarande bebisar trots allt.

• Flickan och kråkan

Yngsta blir ett år på söndag. Han ammas i 9 fall av 10 till sömns på kvällen. De gånger han inte ammas till sömns somnar han i famnen (med eller utan bärredskap). Dagtid somnar han i 9 fall av 10 i sjal och övriga gånger ammandes.  Samma sak med mina två äldre barn. När de närmade sig 1,5 år gick det plötsligt att bara ligga bredvid. "Why fix what´s not broken" ?

• Mercurialis
    Felinne skrev 2014-06-18 22:14:16 följande:

Hej.
    [...] Därför tänkte jag helt enkelt kolla hur ni gör när ni nattar era bebisar.

[...]

Första barnet: Lade honom i hans säng och lämnade rummet.

Andra barnet: Han fick en flaska ersättning, somnade i min eller pappans famn och lades sedan i sin säng.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Natulcien skrev 2014-06-18 22:21:12 följande:

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Felinne

Såg precis att jag startat en liknande tråd för några veckor sedan. Inte riktigt meningne ju men antar att det är sömnen (eller bristen på den) som tog ut sin rätt.

Tack för svar. 

Liggamma funkar ibland som "omnattningsmetod" på morgonen och att han sedan får ligga kvar hos mig men oftast är det mest obekvämt. Det funkade bra när han var pytteliten men nu ligger han mest och sparkar mig i magen och det är ju inte så skönt 

Jag är fullt medveten om att barn går igenom faser och utvecklingssprång men av vad jag har läst så varar inte dessa faser i flera veckor (har varit så här en månad nu) i den här åldern, även om det såklart är olika från barn till barn. Jag skulle aldrig vägra honom varken bröst eller närhet, om någon nu fick för sig det. Ammar för tillfället allt mellan varje till var fjärde timme, dag som natt.

Problemet är ju inte att jag inte kan natta honom. Problemet är ju att jag vet att han har kunnat somna på ett, för mig, bättre sätt tidigare. Så därför vill jag såklart gärna hitta tillbaka till det som vi trivdes så bra med tidigare. Innan fungerade det också bra att natta om honom bara med napp på natten då han vaknade men om jag försöker något sådant nu så blir han jättearg på mig. Dessutom är det ganska påfrestande för ryggen att han honom i selen så mycket.

Hursomhelst var jag mest nyfiken på att höra hur andras nattningsrutiner ser ut. Jag är inte på jakt efter någon form av universallösning för "så nattar du din bebis", även om det såklart hade varit praktiskt Flört

• lövet2
    Felinne skrev 2014-06-19 09:36:59 följande:
    Problemet är ju inte att jag inte kan natta honom. Problemet är ju att jag vet att han har kunnat somna på ett, för mig, bättre sätt tidigare. Så därför vill jag såklart gärna hitta tillbaka till det som vi trivdes så bra med tidigare. Innan fungerade det också bra att natta om honom bara med napp på natten då han vaknade men om jag försöker något sådant nu så blir han jättearg på mig.
    Med barn i den åldern kan man aldrig gå bakåt - bara framåt till något nytt. Glöm allt gammalt som funkade förut, för nu är han större och gör på andra sätt.
  • Natulcien
    Felinne skrev 2014-06-19 09:36:59 följande:
    Såg precis att jag startat en liknande tråd för några veckor sedan. Inte riktigt meningne ju men antar att det är sömnen (eller bristen på den) som tog ut sin rätt.

Tack för svar. 

Liggamma funkar ibland som "omnattningsmetod" på morgonen och att han sedan får ligga kvar hos mig men oftast är det mest obekvämt. Det funkade bra när han var pytteliten men nu ligger han mest och sparkar mig i magen och det är ju inte så skönt 

Jag är fullt medveten om att barn går igenom faser och utvecklingssprång men av vad jag har läst så varar inte dessa faser i flera veckor (har varit så här en månad nu) i den här åldern, även om det såklart är olika från barn till barn. Jag skulle aldrig vägra honom varken bröst eller närhet, om någon nu fick för sig det. Ammar för tillfället allt mellan varje till var fjärde timme, dag som natt.

Problemet är ju inte att jag inte kan natta honom. Problemet är ju att jag vet att han har kunnat somna på ett, för mig, bättre sätt tidigare. Så därför vill jag såklart gärna hitta tillbaka till det som vi trivdes så bra med tidigare. Innan fungerade det också bra att natta om honom bara med napp på natten då han vaknade men om jag försöker något sådant nu så blir han jättearg på mig. Dessutom är det ganska påfrestande för ryggen att han honom i selen så mycket.

Hursomhelst var jag mest nyfiken på att höra hur andras nattningsrutiner ser ut. Jag är inte på jakt efter någon form av universallösning för "så nattar du din bebis", även om det såklart hade varit praktiskt Flört
    Tyvärr är det inte särskilt givande att haka upp sig på vad som "fungerade förut". Första året gäller det snarare att vara flexibel och tänka nytt hela tiden.
    Försök glömma det som fungerade förut, och fokusera på det som fungerar nu. Det viktiga är ju att det fungerar bra för bebisen. Att det blir lite mer omak för dig får du nog ta.

Du kan inte göra honom trygg i sängen. Däremot kan du ge honom trygghet genom att se till hans behov av närhet (eller vad han nu vill ha), så blir han med tiden så trygg att även sängen fungerar.

Om selen frestar på ryggen så kör honom i vagn eller amma. Har ni en ergonomisk bärsele, föresten?
Svar på tråden Hur nattar ni era bebisar (ca 6 månader)?