Felinne skrev 2014-06-19 09:36:59 följande:
Såg precis att jag startat en liknande tråd för några veckor sedan. Inte riktigt meningne ju men antar att det är sömnen (eller bristen på den) som tog ut sin rätt.
Tack för svar.
Liggamma funkar ibland som "omnattningsmetod" på morgonen och att han sedan får ligga kvar hos mig men oftast är det mest obekvämt. Det funkade bra när han var pytteliten men nu ligger han mest och sparkar mig i magen och det är ju inte så skönt
Jag är fullt medveten om att barn går igenom faser och utvecklingssprång men av vad jag har läst så varar inte dessa faser i flera veckor (har varit så här en månad nu) i den här åldern, även om det såklart är olika från barn till barn. Jag skulle aldrig vägra honom varken bröst eller närhet, om någon nu fick för sig det. Ammar för tillfället allt mellan varje till var fjärde timme, dag som natt.
Problemet är ju inte att jag inte kan natta honom. Problemet är ju att jag vet att han har kunnat somna på ett, för mig, bättre sätt tidigare. Så därför vill jag såklart gärna hitta tillbaka till det som vi trivdes så bra med tidigare. Innan fungerade det också bra att natta om honom bara med napp på natten då han vaknade men om jag försöker något sådant nu så blir han jättearg på mig. Dessutom är det ganska påfrestande för ryggen att han honom i selen så mycket.
Hursomhelst var jag mest nyfiken på att höra hur andras nattningsrutiner ser ut. Jag är inte på jakt efter någon form av universallösning för "så nattar du din bebis", även om det såklart hade varit praktiskt

Tyvärr är det inte särskilt givande att haka upp sig på vad som "fungerade förut". Första året gäller det snarare att vara flexibel och tänka nytt hela tiden.
Försök glömma det som fungerade förut, och fokusera på det som fungerar nu. Det viktiga är ju att det fungerar bra för bebisen. Att det blir lite mer omak för dig får du nog ta.
Du kan inte
göra honom trygg i sängen. Däremot kan du
ge honom trygghet genom att se till hans behov av närhet (eller vad han nu vill ha), så blir han med tiden så trygg att även sängen fungerar.
Om selen frestar på ryggen så kör honom i vagn eller amma. Har ni en ergonomisk bärsele, föresten?