• Anonym (Svampen?)

Svamp eller vad är det??

Har haft besvär med klåda i underlivet i ca 6 veckor...Har varit svårt att få tid på vårdcentral. Men har prövat de råd jag fått. Fuktgörande gel, rapsolja, sova naken osv...

Fick äntligen en tid på vårdcentralen idag. Hade sån överjävlig klåda i morse och det gjorde ont. Är även röd och irriterad, både vid själva öppningen och runt om. Har även haft en vit, ganska tjock flytning nu senaste dagarna, dock ej som keso.

Så när jag berättade för läkaren att jag lider av klåda sa han. "Jaha. I 90 % av fallen är det svamp". Sen undrade han om jag prövat något receptfritt från apoteket. När jag sa att jag blivit rådd att inte pröva det innan man kollat vad det är för nåt sa han att det var tvärtom! Lika bra att testa!

När jag ifrågasatte om det inte skulle undersökas eller tas nåt prov så sa han att det bara va onödigt. För han hade 2 döttrar och 4 barnbarn. Och när dom hade haft klåda så var det svamp. Han hade sett 10000 kvinnor under sin karriär och det kanske va ett fall av dom som inte hade varit svamp. Så att vänta på ett prov som kanske inte skulle visa nåt var bara dumt. För jag skulle få samma behandling ändå.

Han skrev en lista på vad jag skulle skaffa och skickade iväg ett recept till apoteket. Så jag har fått köpa en dos Fluconazol. En veckas behandling med Lactal balans, vagitorer. Jag ska  även tvätta mig med intimtvål.

Sen fick jag en tub med Canoderm som läkaren skrivit att jag ska smörja med två gånger om dagen. Men jag är så fundersam över den, för det står i bipacksedeln att den ej får användas nära slemhinnor. Så det känns fel i ett underliv.

Låter det som en behandling som är ok utan undersökning och provtagning och utan att helt säkert veta vad det är jag besväras av?

Jag är så desperat så jag känner att jag måste pröva. Men jag känner mig så maktlös. Vet inte vart jag ska vända mig. Finns ingen specifik gynmottagning man kan vända sig till här. Utan det är vårdcentralen man får gå till...

Klåda och smärtan går ut över hela livet och jag vet inte hur jag ska orka. Tårarna rinner och det känns hopplöst.  Vad ska jag göra?

Svar på tråden Svamp eller vad är det??