• Rafael90

Hade du/ditt barn blå ögon när du/det föddes?

Jag har hört att alla barn har blå ögon när de föds och att färgen sen ändras till nåt annat, eller stannar som blå. Jag hade däremot kolsvarta ögon när jag föddes och har det nu med. Hur vanligt är det? Ni med barn kan svara för era barn, har ni inte barn så svara hur det var för dig själv om du vet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hade du/ditt barn blå ögon när du/det föddes?
  • Emmalinnéa

Jag och mina två barn hade blåa ögon när vi föddes, två av oss fick brungröna ögon senare och en har kvar sina blåa ögon.

• Ingrid Marie

Min första dotter hade absolut inte blå ögon när hon föddes. De var väldigt mörkt grå, nästan med lite drag av riktigt mörkt violett. En väldigt egendomlig färg.. Efter ett par månader blev de alldeles jättebruna, och den bruna färgen har hon än idag (hon är 4,5 år).

Min andra dotter hade ljusblå ögon när hon föddes. De har mörknat successivt med tiden, nu är hon 16 månader och har bruna ögon! Dock inte fullt lika mörkt bruna som storasystern, utan mer ljusbrun/"hazel" (som det heter i Amerikat, i brist på bättre ord...)

Så med min första stämde det alltså inte, hon hade riktigt mörka ögon redan från födseln. Andra däremot har ju mycket riktigt "bytt" färg på vägen!

• Yngla

Jag har bara hört att ögonfärgen kan ändras upp till 6 mån den färgen barnet har då är den färgen han/hon kommer få behålla. Vet inte om det är så. Min unge hade blå/grå när han föddes och blå nu. Det måste väl bero på gener oxå va?

• Mithra

Jag tror jag hade blå när jag föddes, nu har jag grönblå (mer åt grön). Dottern föddes med blå ögon, och dom ändrades länge.. hennes ögon bestämde sig för grönblå när hon var runt 5år. Sonen föddes med mörkt brungröna ögon och han har fortfarande samma (1½år).. möörka!

• nozpa

Jag och våra 2 barn hade blåa när vi föddes. Osäker på maken, men gissar att hans var blå också, dom är det nu.
    Vi har alla blåa ögon nu med, men mina och äldsta dotterns är blåmelerade och minsta på drygt 1 år har fortfarande samma färg som när hon föddes. Det kan ju ändra sig för henne, vi får se.

• Mrs Green

Dottern hade blågrå ögon när hon föddes, nu är de bruna (under en period var de gröna).

Mina ögon var bruna redan när jag föddes. 

• Mrs Green
    Yngla skrev 2014-06-18 12:26:32 följande:

Jag har bara hört att ögonfärgen kan ändras upp till 6 mån den färgen barnet har då är den färgen han/hon kommer få behålla. Vet inte om det är så. Min unge hade blå/grå när han föddes och blå nu. Det måste väl bero på gener oxå va?

Nej, de kan ändras senare. Min dotter var fyra år innan hon fick bruna ögon, innan dess (från ca 6 månader) var de gröna och innan dess blågrå. 
  • TipsOchRåd

Min son hade blå ögon och de är fortfarande blå (han är 3,5 år).
    Jag själv hade blå ögon och de är fortfarande blå (om än ljusare nu än då jag var barn - jag är 26 år).

• Tjockisbullen2012

Dottern hade nästan svarta ögon när hon föddes. Tog någon månad innan det började bli någon färg alls och Idag har hon ljusblåa ögon. :)

Svar på tråden Hade du/ditt barn blå ögon när du/det föddes?