• Nellon

9 månaders vill inte somna i sin säng

Min 9 månaders har så gott som alltid somnat direkt när vi lagt honom i spjälsängen. Men inte längre.... Han kan vara jääääätte trött, men så fort vi lägger honom där blir han plötsligt väldigt "pigg", kryper, skrattar och ska leka. Tar jag upp honom och lägger mig bredvid honom i vår säng somnar han på tio sekunder.
    Problemet där är att han ofta vaknar när jag flyttar över honom och då är det bara att börja om.....

Kan vi på nåt sätt få honom att vilja somna i sin säng? Några tips?

• Svar på tråden 9 månaders vill inte somna i sin säng
  • Erizajo

Varför inte låta honom sova med dig då? Han kanske kommit till en period där han behöver känna extra trygghet!

• Nellon
    Erizajo skrev 2014-06-18 09:29:18 följande:

Varför inte låta honom sova med dig då? Han kanske kommit till en period där han behöver känna extra trygghet!

Ja det kanske är så. Men då borde han väl vara mer ledsen? Hur som helst så vågar jag inte ha honom i vår säng när vi inte är vakna. Han är ett riktigt yrväder och det skulle inte ta många timmar innan han rullade/kröp ur sängen :(
  • Majsan70

Sänk benen på er säng, lägg madrasser bredvid ena sidan och skjut in andra delen till väggen. Bulla upp med kuddar o höj madrassen så han inte kommer över av misstag. Det finns typ hur många knep som helst för att barnen skall sova säkert i er säng innan ni går o lägger er. 

Vid just 9 månader sker det en förändring och det är inte alls säkert att det kommer att bli som ni är vana vid sen innan. Ett smart knep är då att följa barnet o på så vis få en harmonisk sömn ändå. 

• Flickan och kråkan

Finns det någon 9-månaders som gör det . Somna honom i famnen och lägg ner honom när han somnar. Gör inte livet besvärligare än det är

• Hoppfull84

ni kanske kan skaffa en större säng åt honom, typ växasäng men stödbräda så att ni kan ligga tillsammans med honom och natta.

eller flytta in er säng mot väggen och ställa nån möbel/madrass eller något som barriär längs andra sidan.

Det enda man kan vara säker på när det gäller småbarns sömn är att det kommer att förändras.
     det är vara att följa minsta motståndets lag och köra på det som funkar bäst just nu.

Lycka till!

• Nellon

Tack snälla ni för era tips!

• Guppi86

Hej.. Har en snart tio månaders bebis som bara kunde somna ifall jag låg brevid i vår säng å buffade och sjöng.. Blev trött på att behöva lägga mig och eventuellt inte kunna komma upp / somna ihop med sonen vid varje nattning.. Hade inte sett sambon på kvällen efter kl åtta många ggr de senaste fyra månaderna.. Ville få e. Förändring på de hela..

Började att lägga sonen mätt och lite trött i sin säng, sedan satte jag mig på en stol brevid och började sjunga samma visor som innan och vagga sägen i samma takt som om jag skulle ha buffat (har vyssa lull tassar på spjälsängen)

Nu efter knappt en vecka så somnar han i sin säng, tar allt mellan 5-30 min beroende på hur trött han är.. Sover där i varje sov pass på dagen ifall vi inte är i väg och även hela nätterna (vaknar ca två ggr å ska äta men somnar om på 2 min efter jag har lagt ner han igen)

Hm blev nog lite rörigt men mitt bästa tips är ge inte upp.. Skriker ungen och är arg så tar jag ej upp utan ger nappen igen och lägger ner barnet tillrätta.. Är barnet jätte ledsen så tar jag självklart upp han en stund å vi går till vardagsrummet och leker i tio min sedan så provar vi igen..

Hoppas du fick nått vettigt ur min text :)

• SarahJ

Vi satte in en bekväm fåtölj som vi satt i när dottern hade svårt att komma till ro. Det gör vi fortfarande. Vi prövar först om hon kommer till ro själv med öppen dörr och vi är precis utanför. Fungerar inte det så går vi in och sätter oss.

• kiriaki

Min son sov sjalv i sin sang fram tills han var 15 manader och larde sig klattra ur sangen.. Nu vagrar han sova om han inte far vara i varan sang, har aven markt ett okat behov av kramar och gos under dagen.. Sa nu far han sova i sangen med oss! Mysigt ju :) Min son ar vild som tusan men sitter snallt kvar i sangen och roar sig tills vi vaknat pa morgonen eller sa vacker han mig genom att stryka pa kinden och saga "mamma mamma mamma".. Tror du skulle marka om ditt barn vaknar och borjar rulla runt och greja :) Vi later sonen somna i soffan sen bar vi honom till sangen och buffar upp med kuddar runt honom, inga problem!

Han sov med oss ibland nar han var mindre ocksa och ramlade faktiskt ur sangen vid 6 manader, maken hade klivit upp utan att lagga en vagg av kuddar for att skydda.. Ojojoj va radd jag blev, och sonen ocksa. Men han klarade sig finfint! Ringde min mamma helt hysterisk och hon sa "Jag rakade sparka dig ur sangen nar du var 3 manader, det hander!" Förvånad

• lais

Vi har tagit bort ena sidan på spjälsängen och knutit fast spjälsängen i vår säng. Den sida vi tog bort har vi fäst på andra sidan på sängen så att han inte ramlar ner där. Det har funkat super för oss! När sonen behöver närhet kryper han till oss och när han inte gör det lägger han sig i sin säng. Han kommer till oss varje gång han vaknar till, kan inte somna på egen hand men kan krypa tillbaka när han har boostat trygghet. När han har faser brukar han ligga kvar nära nära. Han är 14 mån nu och vi har kört såhär sen han var ca 8 mån. Mitt tips.

Svar på tråden 9 månaders vill inte somna i sin säng